ER 15 Vi har ikke så meget selvstudie som jeg har hørt, der er på mange andre videregående uddannelser. Der er faktisk ret meget klasseundervisning. Det syntes jeg er virkeligt godt, da underviserene ofte tager udgangspunkt i deres egne praktiske erfaringer ude fra branchen. Vi er også blevet undervist i el bl.a. ved, at vi rent praktisk har gennemgået dele af el-systemet i Navitasbygningen. Auditoriet er vi stort set kun i, når der er foredragsholdere udefra på besøg og hele årgangen samles. Hvad med studieprojekter gennem uddannelsen? På 4. semester var emnet motorer og termiske systemer. Min studiegruppes projekt blev lidt fiktivt, men der var andre, der f.eks. lavede deres projekt hos Molslinjen. På 5. semester handlede det om kraftvarmeværker. Her indgik Horsens Kraftvarmeværk i vores projekt. Hele året var det overordnede emne optimering. Det var det også på 6. semester, hvor vi valgte et at lave et projekt der skulle gå i dybden med produktionen af trykluft hos en mellemstor dansk virksomhed. Med rapporten viste vi vejen til en årlig besparelse i elektrisk energi på 177.000 kroner. Rapporten blev fremlagt for virksomheden, som var meget glade for vores projekt, og det var virkeligt tilfredsstillende at være med til som studerende. Vi vendte tilbage til virksomheden på 7. semester, hvor vi lavede et projekt med kommisionering som omdrejningspunkt i forbindelse med implementering af en ny produktionslinje. Og nu bliver det hele meget søfartsorienteret. Rammen om 8. semester-projektet på STCW-linjen er et skib på over 15 meter med en akseleffekt på mere end 3.000 kW og en størrelse på mere end 500 Bt. Temaet er primært brand og sikkerhed om bord samt søret. Alle semesterprojekterne skal laves sideløbende med den øvrige undervisning og eksamener. Det kan godt være lidt udfordrende engang imellem, så vi får hele tiden tudet ørene fulde af, at det er vores eget ansvar at få prioriteret vores tid. I praksis har jeg efterhånden lært, at det handler om at få høvlet en masse af i starten af semesteret, inden arbejdspresset i de andre fag begynder at spidse til frem mod eksamenerne. Fremtid i Søværnet Hvad med studiemiljøet på AAMS, hvordan oplever du det? Jeg oplever det som fedt. Man kan ikke sige, at vi er en særlig broget flok f.eks. har vi kun to piger på vores årgang hvor vi vel ellers er omkring 55 studerende. Folk ligger aldersmæssigt fra starten af tyverne til midten af fyrrende, men langt de fleste er nok i tyverne. Nu har jeg ikke prøvet at gå på universitet, men det er min fornemmelse, at vi nok ikke har helt det samme fredagsbars-miljø som de har. Generelt oplever jeg, at mange i perioder, hvor Drømmen efter eksamensbeviset fra maskinmesterskolen i Aarhus er en uddannelse til teknikofficer i Søværnet. der er pres på, helt dropper fredagsbaren, men det sociale miljø mener jeg nu stadig er godt på uddannelsen. Hvad er dine drømme og forventninger i forhold til dit kommende arbejdsliv som uddannet maskinmester? Jeg ser rigtigt meget frem til at komme på søen det har jeg jo endnu ikke rigtigt prøvet. Jeg håber på, at kunne tage min praktik i Søværnet. Der vil jeg også rigtig gerne fortsætte og tage en officersuddannelse som teknisk officer, når jeg er færdig som maskinmester. Ideen om at kombinere Søværnet med min uddannelse kom helt klart, da jeg tog min værnepligt i Livgarden, hvor jeg også overvejede at blive og tage sergentuddannelsen. Jeg syntes, at lederuddannelsen i Forsvaret lyder rig- tig interessant og jeg har jo selv prøvet den på egen krop i Livgarden. Men jeg vil da heller ikke udelukke et containerskib eller lignende, inden jeg når så langt. Ud over det med ikke at forhaste sig, hvad vil du så i dag sige til et ungt menneske svarende til dig selv i 2010, der står over for at skulle vælge uddannelse? Så skal det være, at selv om man i folkeskolen eller gymnasiet er i tvivl om, om man egentlig er i stand til at læse videre, så har jeg i alt fald erfaret, at det kan altså godt ændre sig senere hen. Det handler om motivation og den har jeg oplevet er kommet med, da jeg er begyndt at beskæftige mig med noget, der virkelig interesserer mig, slutter Harald Fisker Glavind. Er du du fremtidens fremtidenstekniske tekniskeleder? leder? Er Uddan dig dig som sommaskinmester, maskinmester,skibsfører skibsførereller ellerskibsofficer skibsofficerpå på Uddan SIMAC ii Svendborg Svendborgog ogfå fåadgang adgangtil tilen enverden verdenafafspændende spændende SIMAC karrieremuligheder. karrieremuligheder. Komtil tilåbent åbenthus hus(Event-dag) (Event-dag)d.d.27. 27.oktober oktober ** Kom Prøvat atvære værestuderende studerendefor foren endag dag **Prøv Booken enrundvisning rundvisning **Book I on na al l MMa ar rI tI tI M IM cd ad eM SS vv eennddbboorrgg I Innt te er rnnaat tI o e ea a ca eM y y Læs mere merepå påwww.simac.dk www.simac.dk Vi har stadig stadig ledige ledigepladser pladsermed medstart starti ijanuar januar2019 2019og ogaugust august2019... 2019... MAN s014 122 S3F 1709.indd 15 12-09-2018 08:08:56 BLUE FUTURE Din guide til et job i den maritime verden September 2018 Maskinmester hos Mærsk Efter 90 dage til søs kommer jeg hjem med så mange historier, at jeg kan fylde et helt bibliotek 21-årige Magnus Bladt Køster læser til maskinmester Læs om alle de spændende jobmuligheder i Det Blå Danmar 2 Hvad drømmer du om? Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder - både på skibene, i produktionsvirksomhederne og hos rederierne Du kommer hurtigt til søs, du oplever godt kammeratskab og mø 3 Arbejde på et værft Som skibsmekaniker, skibsmontør eller maritim smed bliver du ekspert i de mange systemer, der får et skib til at fungere Side 28-29 Maskinmester Du arbejder med avanceret maskineri til søs eller kan få en karriere på land som projektleder i en virksomhed Side 8 og 14-15 Sej KOMPETENCEKRAV, KOMPETENCEUDVIKLING OG KOMPETENCEOPDAGELSE Marstal Navigationsskole har i mange år været garant, for at enhver i det maritime erhverv til enhver tid har kunnet få både de nødvendige lovpligtige samt andre kurser på det maritime område. Vi har sikret den højest faglige standard i skar LÆR AT LEDE - LÆS TIL SKIBSFØRER Ærø er et ideelt sted at studere og bo. Ærø har korte afstande, men højt til loftet. Ærø er indbegrebet af det maritime miljø og liv. KONTAKT STUDIEVEJLEDER TLF. 62 53 10 75 BOSÆTNINGSMEDARBEJDER TLF. 6352 5003 WWW.MARNAV.DK FØLG OS PÅ FACEBOOK Kystskipper Skibsf SØFARTSUDDANNELSE 6 Én skole - tre karrierer til søs Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) uddanner både skibsførere, maskinmestre og skibsofficerer, som er en kombination af de to uddannelser. Tre af de studerende fortæller her om livet på skolen og til søs Tekst og fotos: Ursula Rechn SE 7 Laura Andersen begyndte på SIMACs skibsofficeruddannelse i januar 2014. Laura vil være bossen Som skibsofficer kan Laura Andersen både styre skibet og reparere motoren. Samtidig får hun en lederuddannelse SKIBSOFFICER Kombinationen af en lederuddannelse og muligheden for at komme ud og se v SØFARTSUDDANNELSE 8 Magnus Bladt Køster begyndte på SIMACs maskinmesterlinje i 2015. måde, da han under en sejlads fik til opgave at skifte nogle gamle trykluftrør ud på skibet. Rørene skulle males, men det vidste jeg ikke, så jeg havde bare lagt dem ned. Det tog flere dage, og da jeg var færdig, SE 9 FAKTA: UDDANNELSER PÅ SIMAC Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere. Skolen udbyder tre uddannelsesretninger: 1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som st SØMANDSUDDANNELSE 10 Den nye maritime grunduddannelse i Frederikshavn har tiltrukket mere end 20 unge til skolestart efter sommerferien. Her et lille udsnit af det unge. Foto: Nicolai Østergaard Bliv sømand og bo på skolen Ny sømandsuddannelse i Frederikshavn tilbyder de unge at bo på skolen og f SE 11 Jonas Boldsen, Rødding: Victor Gjedde, Værløse: Jeg vil ikke arbejde på kontor Jeg vil ud, hvor jeg kan føle mig fri Jeg hørte om uddannelsen, fordi min storebror gik på HF Søfart og var glad for det. Jeg gennemførte en almindelig HHX-uddannelse, men vidste ikke rigtig, hvad jeg ville. IVE T K A R ATTRKTKITV E EV EE V I I LS T E K N N R R RA ER ATA TTA D TAT TA D AU EE ÅRER IV L LS LS LS T B E E E K N N N A ET N N R ADD A Å ÅEÅ T DU DD TA IL R UD UA K L L L LS R B B B E A N ET ET ET M L LND KLKÅK ID TID TLD TAID U R RAR B A A ET M M M D N N N L A A A I DTD D ARK M N A D UDDANNELS IVE T K A ATTR ELSER NN UDDA AKTB Å IVLE ET R D T L R AT I E K LS R E A N M N AN DA UDD BLÅ ET D TIL ARK M N A D ÅBENT H U PÅ MAR S TEC 7. NOVE MBER 2018 KL. 18-2 0 UDDANNELSE U U UDDANNELSE MED GLOBALE MULIGHEDER MED GLOBALE SAMMEN SKABERMULIGHEDER VI FREMTIDEN En maritim uddannelse er et spring MASKINMESTER 14 Allervigtigst under adgangskurset er nok din studiegruppe, hvor man presser hinanden til at få tingene gjort Harald Fisker Glavind i AAMS topmoderne maskinrumssimulator. Her er den sat på til et dieselmekanisk low-speed maskineri. Fotos: Søren L. Hviid HARALD FISKER GLAVIND, MASK ER 15 Vi har ikke så meget selvstudie som jeg har hørt, der er på mange andre videregående uddannelser. Der er faktisk ret meget klasseundervisning. Det syntes jeg er virkeligt godt, da underviserene ofte tager udgangspunkt i deres egne praktiske erfaringer ude fra branchen. Vi er også blevet unde 2 BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE Hvad drømmer BLUE BLUE FUTURE FUTURE BLUE FUTURE du om? 3 Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder både på skibene, i produktionsvirksomhe SØULK ELLER SØULK ELLER LANDKRABBE? LANDKRABBE? DU VÆLGER SELV DU VÆLGER SELV Den moderne maskinmester er meget mere end af maskinmestrene Den maritim. moderne80% maskinmester er megetarbejder mere iend dagmaritim. på land,80% hvorafde driver og videreudvikler maskinmestrene arbejder fabrikker, vind STYRMAND HOS MÆRSK 18 gynder typisk for Wakinyila be nen. Efter g da lig de in m En al morge oen fra kl. 4-8 om ndt på skibet br på gt va ed m gå ru er det tid til at rd. morgenmaden udstyret om bo ds he er kk si og dan og br er e og tjekk et par tim kost og har fri Så spiser hun fro kl. 16. Vagte SK 19 på vagten - men holde sig vågne at r fo ffe retrækker ka af s dste, så hun fo ker spandevi be ik n dr de lk fo ke sø ik ge Man bord er for kaffen om ikke Wakinyila, at iv Pr : to ke te. Fo normalt at drik ngen rivat Mangel på søvn er ved at være søfa foruden savnet af familie og ve rende, INDUSTRITEKNIKER 20 Jonas producerer mekanik til skibsmotorer Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer Jonas Toke Brix arbejde -d n e t f foa ber In . Novem CIA 1 ERI FRED 8. mb e v o N ERG er ESBJ - ::;:d I ___, l '1, l' Har du overvejet en teknisk lederuddannelse? Maskinmestre er tekniske ledere og specialister inden for industrien, søfart, forsyning, offshore, service, handel og rådgivning. Du kan blive SHIPPINGBACHELOR PÅ CBS 22 Søren Stokkebæk Andersen fik tilbudt et job lige efter sin bachelor, men har alligevel valgt at tage kandidatoverbygningen på CBS med. Foto: Ursula R. Taylor Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen En shippingbachelor fra CBS med indbygget udvekslingsophold og praktik v BS 23 Desuden synes jeg, det globale aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for hele verden, er utroligt interessant. Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker og borde osv. har været på et skib på et eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globali REDERIKARRIERE 24 Til Asien for rederiet Norden Mange unge drømmer om en shippingkarriere i et stort rederi - det gjorde Peter Koch Hansen også, og han har formået at udleve drømmen. I dag arbejder han for rederiet Norden i Singapore, hvor han har ansvaret for rederiets tørlastaktiviteter i hele A RE 25 Peter Koch Hansen. Foto: Norden det internationale shipping community mødes. Hvis man tager derhen og får en drink, møder man hurtigt de første 15-20 andre shippingfolk. Og så er der et stort dansk community. Man kan tage i den danske sømandskirke og få god dansk mad, og kirken holder også e INDUSTRITEKNIKER 26 Tobias Gram Thorhauge læser til industritekniker og er med til at fremstille små og store aksler og rorstammer hos MarineShaft i Hirtshals. Foto: MarineShaft Tobias fandt sin passion ved en drejebænk Tobias på 18 år er halvvejs igennem sin uddannelse som industritekniker, der ER 27 drejebænken, så det er ikke alt, nye lærlinge får lov til. I starten skulle jeg, om ikke bare se på, så i hvert fald mere hjælpe til og få overblikket. Nu, efter et år som lærling, får jeg udstukket selvstændige opgaver af mester, som for eksempel at lave en rustfri foring eller lejepasninge MARITIM SMED 28 Jeg elsker at rode med teknik og skibe Christian Randrup Nielsen søgte ind som smedelærling på Hirtshals Yard, og det har han ikke fortrudt ikke to dage er ens, og der er gode muligheder for at videreuddanne sig Christian Randrup Nielsen - i midten - blev tidligere i år hædret so ED 29 Af Nicolai Østergaard Han ville egentlig være skibsmontør. Men Christian Randrup Nielsen kunne ikke finde en læreplads på trods af gentagene ansøgninger. Men så skete der noget. Da han kom til samtale hos værftet Hirtshals Yard lød beskeden, at man ikke havde noget at tilbyde en håbefuld ski ERHVERVSFISKER 30 Danni fisker efter friheden og fangsten Danni Hjortflod Poulsen på 23 år vil være erhvervsfisker. Lige nu er han i praktik på trawlere. Sammen med cirka 80 andre unge mænd er han i gang med den to-årige erhvervsuddannelse på Fiskeriskolen i Thyborøn Lige nu er Danni Hjortflod Po ER 31 Danni var ellers i gang med at blive automekaniker, men skiftede spor til fiskeriet. Foto: Fiskeriskolen dre. De kan bo på skolehjemmet, når de har mere end 60 kilometer hjem. Langt de fleste bor på skolen, selv om hovedparten af eleverne kommer fra Nordjylland. Vi får ansøgere fra Fyn, Sjæ NAVIGATØRUDDANNELSE 32 Til Marstal for at blive navigatør P En af Danmarks mest traditionsrige søfartsuddannelser ligger i Marstal på Ærø Vi har spurgt to studerende, hvorfor de valgte en maritim uddannelse i det sydfynske øhav, og hvad de drømmer om at opnå med deres uddannelse Søren Ørnstrup SE SKAL DU OGSÅ HAVE EN UDDANNELSE PÅ GYNGENDE GRUND? Er du til frisk luft og saltvand, så er der mange muligheder for at få en uddannelse eller karriere i Søværnet. Søværnets uddannelser er til dig, der gerne vil udfordre dig selv til havs og anerkendes for din vilje, styrke og mod. Basisuddanne HE 34 Hvor skal din blå karriere begynde? SKJERN TEKNISKE SKOLE AARHUS MASKINMESTERSKOLE Skjern Aarhus Her kan du blive skibsmontør. I fede lokaler på havnen i Aarhus kan du læse til maskinmester og forfølge en karriere både i en virksomhed på land eller til søs. FREDERICIA MASKINMESTER SK HER KAN DU STUDERE 35 MARTEC SKAGEN Skagen Hos Martec Skagen kan du bl.a. uddanne dig til fiskeskipper og du kan forfølge en karriere som maskinist eller styrmand i den kystnære sejlads SKOLESKIBET DANMARK Frederikshavn DTU MARITIME Skoleskibet Danmark hører hjemme hos det maritime uddannelses UDDAN DIG TIL MASKINMESTER ELLER SKIBSFØRER Maersk er et af verdens største rederier, og vi er førende inden for international skibsfart og global samhandel. Vil du være med til at sejle nogle af verdens største containerskibe, så vælg en uddannelse til maskinmester eller skibsfører i Maersk og få e