BS
23
Desuden synes jeg, det globale
aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for
hele verden, er utroligt interessant.
Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker
og borde osv. har været på et skib på et
eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globaliseringen. Så synes jeg også, det er sjovt at snakke med
folk fra hele verden på daglig basis, så
man ikke bare sidder i sin lille osteklokke.
Der er jo mange maritime uddannelser i
Det Blå Danmark. Hvad fik dig til at vælge
CBS?
Det var klart, at uddannelsen lod til at
have et meget højt akademisk niveau.
Den læner sig meget op ad den mest eftertragtede linje International Business
og vi har mange fag sammen med IB. Så
det er et meget højt internationalt handelsniveau. Og så er der det megafede, at
du både er et halvt år på udveksling som
led i uddannelsen og der er en praktikdel,
så man kan kombinere noget akademisk
med det praktiske på kort tid.
Det er jo en uddannelse, der retter sig
mod job på land. Du havde ikke lyst til at stå
til søs?
Nej, det var slet ikke det, der tiltrak
mig. Det var netop det med at kunne sidde på kontoret og snakke med folk i hele
verden og kunne dirigere det fra et kontor
i Danmark. Det kræver en vis person at
kunne holde til at sejle og hatten af for
det, men det tror jeg ikke, jeg ville kunne.
Praktik hos shippingagentur
Du kom i praktik hos Leth Agencies.
Hvad fik dig til at vælge et skibsagentur i
stedet for et traditionelt rederi?
Det er sjovt at snakke
med folk fra hele verden
på daglig basis
SØREN STOKKEBÆK ANDERSEN
Ja. Jeg fik faktisk tilbud om et job
og havde også søgt en stilling hos
Leth, men i dialog med min chef og en
rekrutteringsmand, der var ansat til
formålet, kom vi frem til, at det også
kunne være interessant at have én i
virksomheden, som havde lidt ekstra
end bare bacheloren. Generelt har
det i shippingbranchen ikke været almindeligt med lange uddannelser
som i andre erhverv.
FAKTA: SHIPPINGBACHELOR PÅ CBS
Søren Stokkebæk Andersen er især tiltrukket af det internationale aspekt ved shippingbranchen. Foto: Ursula R. Taylor
ved Leth, og jeg fortsætter faktisk også
nu og formentlig også, efter jeg er færdig med uddannelsen i nogen tid. Men
hvis jeg ikke gør, så har det været det
ultimative springbræt. Det sjove er også kundeaspektet at vi skal være tæt
på kunderne. Man får lov at snakke
med en masse mennesker på daglig basis, det synes jeg er rigtig interessant.
Det der virkelig fangede mig ved
Leth var det trans-segmentale at du
har forskellige segmenter. Du har ikke
kun tørlast- eller tankskibe, men kommer rundt og får hele paletten. Det tror
jeg er rigtig vigtigt i uddannelsen. Nu
har jeg siddet i et agentur, hvor vi har
hjulpet tankrederier, containerskibe,
tørlast alt hjælper vi igennem. Og der
fik jeg en idé om, hvad jeg synes er interessant ved shipping.
Jeg har været rigtig glad for at være
Fik tilbudt job efter uddannelse
Hvad er din drøm med uddannelsen?
Jeg har været så heldig, at jeg faktisk har lavet noget af det, jeg gerne
vil. Det var også derfor, jeg var ret tæt
på at springe ud i at gå ud i arbejdslivet efter bacheloren. Jeg har siddet
og lavet skibsoperationer, og det er
ret interessant, hvordan man kan gøre processerne mere effektive.
Men du valgte alligevel at læse videre
på kandidatoverbygningen?
Uddannelsen i International Shipping
and Trade på Copenhagen Business
School (CBS) foregår på engelsk og
handler om international handel i den
maritime sektor. De økonomiske fag er
centrale på uddannelsen.
På den treårige uddannelse får du desuden indsigt i shippingvirksomheders
forretningsområder og lærer ved hjælp
af kvantitative og kvalitative metoder
at analysere deres økonomiske og organisatoriske forretningsmuligheder i
en global verden med tæt konkurrence
og store kulturelle forskelligheder.
Med en bacheloruddannelse kan du
læse videre på en kandidatuddannelse.
Du vil efterfølgende typisk have jobmuligheder i shipping- og rederivirksomheder, der beskæftiger sig med
international handel.
Kilde: UddannelsesGuiden
ELEARNING
OG RTC TRÆNINGSKURSER
VI TILBYDER KURSER I BLANDT ANDET:
INTERNATIONAL
ORGANISATION FOR
STANDARDISATION
GENERAL
SUPERINTENDENT
TRAINING
BUREAU VERITAS tilbyder kurser indenfor
intern og ekstern uddannelse.
ACCIDENT
INVESTIGATION
Kurserne tilbydes i henhold til vores
kunders ønsker, såsom:
Intern uddannelse foregår via e-learning samt på
RTC træningskurser rundt om i verden.
Se vores kursus plan for 2018 på www.bureauveritas.dk
Ekstern uddannelse drives under navnet "Bureau Veritas
Nordic Maritime Academy" i Bergen, Göteborg og i København.
PREMIER
SEARCH
CONSULTANT
KREA
INTERNAL
AUDITING
Internal auditing
ISO
General superintendent training
Accident investigation
PSC
www.veristar.com / www.bureauveritas.com / www.bureauveritas.se / www.bureauveritas.dk
MAN s022 122 S3F
1709.indd 23
12-09-2018 08:27:33
BLUE FUTURE Din guide til et job i den maritime verden September 2018 Maskinmester hos Mærsk Efter 90 dage til søs kommer jeg hjem med så mange historier, at jeg kan fylde et helt bibliotek 21-årige Magnus Bladt Køster læser til maskinmester Læs om alle de spændende jobmuligheder i Det Blå Danmar
2 Hvad drømmer du om? Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder - både på skibene, i produktionsvirksomhederne og hos rederierne Du kommer hurtigt til søs, du oplever godt kammeratskab og mø
3 Arbejde på et værft Som skibsmekaniker, skibsmontør eller maritim smed bliver du ekspert i de mange systemer, der får et skib til at fungere Side 28-29 Maskinmester Du arbejder med avanceret maskineri til søs eller kan få en karriere på land som projektleder i en virksomhed Side 8 og 14-15 Sej
KOMPETENCEKRAV, KOMPETENCEUDVIKLING OG KOMPETENCEOPDAGELSE Marstal Navigationsskole har i mange år været garant, for at enhver i det maritime erhverv til enhver tid har kunnet få både de nødvendige lovpligtige samt andre kurser på det maritime område. Vi har sikret den højest faglige standard i skar
LÆR AT LEDE - LÆS TIL SKIBSFØRER Ærø er et ideelt sted at studere og bo. Ærø har korte afstande, men højt til loftet. Ærø er indbegrebet af det maritime miljø og liv. KONTAKT STUDIEVEJLEDER TLF. 62 53 10 75 BOSÆTNINGSMEDARBEJDER TLF. 6352 5003 WWW.MARNAV.DK FØLG OS PÅ FACEBOOK Kystskipper Skibsf
SØFARTSUDDANNELSE 6 Én skole - tre karrierer til søs Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) uddanner både skibsførere, maskinmestre og skibsofficerer, som er en kombination af de to uddannelser. Tre af de studerende fortæller her om livet på skolen og til søs Tekst og fotos: Ursula Rechn
SE 7 Laura Andersen begyndte på SIMACs skibsofficeruddannelse i januar 2014. Laura vil være bossen Som skibsofficer kan Laura Andersen både styre skibet og reparere motoren. Samtidig får hun en lederuddannelse SKIBSOFFICER Kombinationen af en lederuddannelse og muligheden for at komme ud og se v
SØFARTSUDDANNELSE 8 Magnus Bladt Køster begyndte på SIMACs maskinmesterlinje i 2015. måde, da han under en sejlads fik til opgave at skifte nogle gamle trykluftrør ud på skibet. Rørene skulle males, men det vidste jeg ikke, så jeg havde bare lagt dem ned. Det tog flere dage, og da jeg var færdig,
SE 9 FAKTA: UDDANNELSER PÅ SIMAC Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere. Skolen udbyder tre uddannelsesretninger: 1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som st
SØMANDSUDDANNELSE 10 Den nye maritime grunduddannelse i Frederikshavn har tiltrukket mere end 20 unge til skolestart efter sommerferien. Her et lille udsnit af det unge. Foto: Nicolai Østergaard Bliv sømand og bo på skolen Ny sømandsuddannelse i Frederikshavn tilbyder de unge at bo på skolen og f
SE 11 Jonas Boldsen, Rødding: Victor Gjedde, Værløse: Jeg vil ikke arbejde på kontor Jeg vil ud, hvor jeg kan føle mig fri Jeg hørte om uddannelsen, fordi min storebror gik på HF Søfart og var glad for det. Jeg gennemførte en almindelig HHX-uddannelse, men vidste ikke rigtig, hvad jeg ville.
IVE T K A R ATTRKTKITV E EV EE V I I LS T E K N N R R RA ER ATA TTA D TAT TA D AU EE ÅRER IV L LS LS LS T B E E E K N N N A ET N N R ADD A Å ÅEÅ T DU DD TA IL R UD UA K L L L LS R B B B E A N ET ET ET M L LND KLKÅK ID TID TLD TAID U R RAR B A A ET M M M D N N N L A A A I DTD D ARK M N A D UDDANNELS
IVE T K A ATTR ELSER NN UDDA AKTB Å IVLE ET R D T L R AT I E K LS R E A N M N AN DA UDD BLÅ ET D TIL ARK M N A D ÅBENT H U PÅ MAR S TEC 7. NOVE MBER 2018 KL. 18-2 0 UDDANNELSE U U UDDANNELSE MED GLOBALE MULIGHEDER MED GLOBALE SAMMEN SKABERMULIGHEDER VI FREMTIDEN En maritim uddannelse er et spring
MASKINMESTER 14 Allervigtigst under adgangskurset er nok din studiegruppe, hvor man presser hinanden til at få tingene gjort Harald Fisker Glavind i AAMS topmoderne maskinrumssimulator. Her er den sat på til et dieselmekanisk low-speed maskineri. Fotos: Søren L. Hviid HARALD FISKER GLAVIND, MASK
ER 15 Vi har ikke så meget selvstudie som jeg har hørt, der er på mange andre videregående uddannelser. Der er faktisk ret meget klasseundervisning. Det syntes jeg er virkeligt godt, da underviserene ofte tager udgangspunkt i deres egne praktiske erfaringer ude fra branchen. Vi er også blevet unde
2 BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE Hvad drømmer BLUE BLUE FUTURE FUTURE BLUE FUTURE du om? 3 Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder både på skibene, i produktionsvirksomhe
SØULK ELLER SØULK ELLER LANDKRABBE? LANDKRABBE? DU VÆLGER SELV DU VÆLGER SELV Den moderne maskinmester er meget mere end af maskinmestrene Den maritim. moderne80% maskinmester er megetarbejder mere iend dagmaritim. på land,80% hvorafde driver og videreudvikler maskinmestrene arbejder fabrikker, vind
STYRMAND HOS MÆRSK 18 gynder typisk for Wakinyila be nen. Efter g da lig de in m En al morge oen fra kl. 4-8 om ndt på skibet br på gt va ed m gå ru er det tid til at rd. morgenmaden udstyret om bo ds he er kk si og dan og br er e og tjekk et par tim kost og har fri Så spiser hun fro kl. 16. Vagte
SK 19 på vagten - men holde sig vågne at r fo ffe retrækker ka af s dste, så hun fo ker spandevi be ik n dr de lk fo ke sø ik ge Man bord er for kaffen om ikke Wakinyila, at iv Pr : to ke te. Fo normalt at drik ngen rivat Mangel på søvn er ved at være søfa foruden savnet af familie og ve rende,
INDUSTRITEKNIKER 20 Jonas producerer mekanik til skibsmotorer Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer Jonas Toke Brix arbejde
-d n e t f foa ber In . Novem CIA 1 ERI FRED 8. mb e v o N ERG er ESBJ - ::;:d I ___, l '1, l' Har du overvejet en teknisk lederuddannelse? Maskinmestre er tekniske ledere og specialister inden for industrien, søfart, forsyning, offshore, service, handel og rådgivning. Du kan blive
SHIPPINGBACHELOR PÅ CBS 22 Søren Stokkebæk Andersen fik tilbudt et job lige efter sin bachelor, men har alligevel valgt at tage kandidatoverbygningen på CBS med. Foto: Ursula R. Taylor Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen En shippingbachelor fra CBS med indbygget udvekslingsophold og praktik v
BS 23 Desuden synes jeg, det globale aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for hele verden, er utroligt interessant. Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker og borde osv. har været på et skib på et eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globali
REDERIKARRIERE 24 Til Asien for rederiet Norden Mange unge drømmer om en shippingkarriere i et stort rederi - det gjorde Peter Koch Hansen også, og han har formået at udleve drømmen. I dag arbejder han for rederiet Norden i Singapore, hvor han har ansvaret for rederiets tørlastaktiviteter i hele A
RE 25 Peter Koch Hansen. Foto: Norden det internationale shipping community mødes. Hvis man tager derhen og får en drink, møder man hurtigt de første 15-20 andre shippingfolk. Og så er der et stort dansk community. Man kan tage i den danske sømandskirke og få god dansk mad, og kirken holder også e
INDUSTRITEKNIKER 26 Tobias Gram Thorhauge læser til industritekniker og er med til at fremstille små og store aksler og rorstammer hos MarineShaft i Hirtshals. Foto: MarineShaft Tobias fandt sin passion ved en drejebænk Tobias på 18 år er halvvejs igennem sin uddannelse som industritekniker, der
ER 27 drejebænken, så det er ikke alt, nye lærlinge får lov til. I starten skulle jeg, om ikke bare se på, så i hvert fald mere hjælpe til og få overblikket. Nu, efter et år som lærling, får jeg udstukket selvstændige opgaver af mester, som for eksempel at lave en rustfri foring eller lejepasninge
MARITIM SMED 28 Jeg elsker at rode med teknik og skibe Christian Randrup Nielsen søgte ind som smedelærling på Hirtshals Yard, og det har han ikke fortrudt ikke to dage er ens, og der er gode muligheder for at videreuddanne sig Christian Randrup Nielsen - i midten - blev tidligere i år hædret so
ED 29 Af Nicolai Østergaard Han ville egentlig være skibsmontør. Men Christian Randrup Nielsen kunne ikke finde en læreplads på trods af gentagene ansøgninger. Men så skete der noget. Da han kom til samtale hos værftet Hirtshals Yard lød beskeden, at man ikke havde noget at tilbyde en håbefuld ski
ERHVERVSFISKER 30 Danni fisker efter friheden og fangsten Danni Hjortflod Poulsen på 23 år vil være erhvervsfisker. Lige nu er han i praktik på trawlere. Sammen med cirka 80 andre unge mænd er han i gang med den to-årige erhvervsuddannelse på Fiskeriskolen i Thyborøn Lige nu er Danni Hjortflod Po
ER 31 Danni var ellers i gang med at blive automekaniker, men skiftede spor til fiskeriet. Foto: Fiskeriskolen dre. De kan bo på skolehjemmet, når de har mere end 60 kilometer hjem. Langt de fleste bor på skolen, selv om hovedparten af eleverne kommer fra Nordjylland. Vi får ansøgere fra Fyn, Sjæ
NAVIGATØRUDDANNELSE 32 Til Marstal for at blive navigatør P En af Danmarks mest traditionsrige søfartsuddannelser ligger i Marstal på Ærø Vi har spurgt to studerende, hvorfor de valgte en maritim uddannelse i det sydfynske øhav, og hvad de drømmer om at opnå med deres uddannelse Søren Ørnstrup
SE SKAL DU OGSÅ HAVE EN UDDANNELSE PÅ GYNGENDE GRUND? Er du til frisk luft og saltvand, så er der mange muligheder for at få en uddannelse eller karriere i Søværnet. Søværnets uddannelser er til dig, der gerne vil udfordre dig selv til havs og anerkendes for din vilje, styrke og mod. Basisuddanne
HE 34 Hvor skal din blå karriere begynde? SKJERN TEKNISKE SKOLE AARHUS MASKINMESTERSKOLE Skjern Aarhus Her kan du blive skibsmontør. I fede lokaler på havnen i Aarhus kan du læse til maskinmester og forfølge en karriere både i en virksomhed på land eller til søs. FREDERICIA MASKINMESTER SK
HER KAN DU STUDERE 35 MARTEC SKAGEN Skagen Hos Martec Skagen kan du bl.a. uddanne dig til fiskeskipper og du kan forfølge en karriere som maskinist eller styrmand i den kystnære sejlads SKOLESKIBET DANMARK Frederikshavn DTU MARITIME Skoleskibet Danmark hører hjemme hos det maritime uddannelses
UDDAN DIG TIL MASKINMESTER ELLER SKIBSFØRER Maersk er et af verdens største rederier, og vi er førende inden for international skibsfart og global samhandel. Vil du være med til at sejle nogle af verdens største containerskibe, så vælg en uddannelse til maskinmester eller skibsfører i Maersk og få e