REDERIKARRIERE
24
Til Asien
for rederiet
Norden
Mange unge drømmer om en shippingkarriere i et
stort rederi - det gjorde Peter Koch Hansen også, og
han har formået at udleve drømmen. I dag arbejder
han for rederiet Norden i Singapore, hvor han har
ansvaret for rederiets tørlastaktiviteter i hele Asien
REDERIKARRIERE
Af Ebbe Fischer
Peter Koch Hansen er chef for tørlast på
Nordens kontor i Singapore efter en årrække rundt i verden for rederiet.
Den merkantile interesse viste sig
hurtigt, efter han som helt ung blev
færdig med Handelsskolen i 2003. Siden tog han et sabbatår og flyttede til
England for at arbejde som bellboy på
et hotel lige uden for London, inden
han tog tilbage for at læse økonomi på
Odense Universitet.
Men det blev han hurtig træt af.
Jeg synes, at jeg manglede lidt
praktisk erfaring, universitetet var lidt
for teoretisk, og så kom jeg ind som
shippingelev i Norden i august 2006,
fortæller Peter Koch Hansen over en
Skype-forbindelse fra Singapore.
Stor omvæltning
Hvordan oplevede du shipping som ung
mand?
Det var en stor omvæltning for en
knægt fra Fyn - at komme til et stort internationalt firma. Det var en helt anden verden, end jeg havde været vant
til, og oplevelsen af at arbejde i et internationalt firma, hvor tingene går
stærkt, var speciel. Det bliver hurtigt
store summer, du har med at gøre, og
der bliver hurtigt lagt et stort ansvar på
dine skuldre.
Hvad gjorde specielt indtryk?
Jeg kan huske, at vi inden for de første 12 måneder fløj til Kairo og kørte
ned til Suezkanalen, hvor vi kom om
bord på en speedbåd, der sejlede os ud
til vores panamaxer Nordpol. Så sejlede vi op igennem Suez, og siden gennem Middelhavet til Alicante i Spani-
MAN s024 122 S3F
1709.indd 24
en, hvor vi overværede en losning. Vi
ankom en fredag og var der til søndag,
så vi var selvfølgelig lidt ude i Alicante,
og det var en fed oplevelse at være ude
med crewet og få en drink, selvom alle
tog tidligt tilbage.
Noget af det, der har gjort indtryk, er,
hvor lille en del af det store puslespil,
man er, når man sidder i Danmark. Jeg
har fået lov til at komme om bord på
flere skibe siden og sejle med rundt og
har oplevet laster og havne på tæt hold.
Det giver bare et mere ægte billede af,
hvad vi sidder og laver til hverdag.
Jeg kan også huske en tur til Chile,
hvor jeg besøgte en af vores største chilenske kunder, der eksporterer salt til
USA. Vi var nede i de store saltminer,
som er 40-50 meter dybe, og som har
salt nok til de næste 1000 år, hvis man
udgraver i samme tempo som nu. Generelt er det ret overvældende, når
man kommer ud på skibene.
Vidt omkring
Hvordan er din karriere forløbet?
Jeg blev færdig som elev i 2008, og
så tog jeg til USA i oktober på et kortere
ophold, og i december 2010 tog jeg tilbage til København, hvor jeg sad ca. 3
år med ansvar for vores supramax i US
Golf, og så tog jeg til Indien i 2013, hvor
jeg var ansat til udgangen af 2017, inden jeg begyndte her i Singapore 1. januar i år.
Hvordan var det at komme til Indien?
Beslutningsprocessen om at flytte
til Indien var lang, jeg skulle overbevise
mig selv, siden jeg var vant til en relativ
rolig tilværelse i ikke for travle byer.
Springet til en af verdens tættest befolkede byer, hvor 25 mio. mennesker bor
på et område på størrelse med Bornholm, var stort. Men det har været virkelig spændende at være i Indien, jeg
har udviklet mig og har prøvet kræfter
med det indiske marked. Og kulturelt
har det været en helt fantastisk oplevelse, folk er meget positive og imødekommende, og Mumbai er en vibrant
by. Den har alle goder fra de store byer i
Europa, men de har en anden kultur.
CV - PETER KOCH HANSEN
Født i 1983 på Fyn
Trainee i Norden, 2006-08
Assistant chartering manager, Norden Tank & Bulkers, USA, 2008-10
Chartering manager hos Norden i København, 2011-13
Chef for tørlast/Det Indiske Ocean hos Norden i Mumbai, 2013-17
Leder af tørlast i Asien hos Norden (base i Singapore), 2018-?
Indien er mange forskellige lande samlet i et - mange folk, kulturer, sprog og
religioner samlet et sted, og folk i
Mumbai er meget nuancerede i deres
tankegang. Det er et velorganiseret kaos. For tingene fungerer faktisk, det hele tager bare lidt mere tid.
Mindre kaotisk i Singapore
Hvordan har forskellen været fra Indien
til Singapore?
Forskellen er, at shipping i Mumbai
er lidt mere lokal, mens Singapore er
en kæmpe international hub. I Mumbai
har du ikke det samme antal expats eller udlændinge.
Det er mindre kaotisk her i Singapore, hvor alt bare fungerer. Men jeg savner da en gang imellem det charmerende kaos i Indien, for Mumbai har en
masse personlighed, mens Singapore
er en meget mere strømlinet by, der er
vokset frem inden for få årtier. Man
kan godt mærke, at meget er nyt, og det
er lidt mere upersonligt med alle de fine nypolerede højhuse. Men jeg er absolut glad for at være kommet herud,
det har jo også en masse fordele. Jeg er
blevet taget godt imod, og det tager fx
25 minutter at komme på arbejde,
mens det tog op til to timer at komme
på arbejde i Indien. Heldigvis havde jeg
chauffør, så jeg kunne sidde og arbejde
på bagsædet, læse avisen eller tage en
lur. Men man var sent hjemme.
Mange shippingfolk
Hvor mødes shippingfolket i Singapore?
Her er jo mange shippingfolk, og
der er en bar - Beaujolais - hvor hele
12-09-2018 08:30:37
BLUE FUTURE Din guide til et job i den maritime verden September 2018 Maskinmester hos Mærsk Efter 90 dage til søs kommer jeg hjem med så mange historier, at jeg kan fylde et helt bibliotek 21-årige Magnus Bladt Køster læser til maskinmester Læs om alle de spændende jobmuligheder i Det Blå Danmar
2 Hvad drømmer du om? Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder - både på skibene, i produktionsvirksomhederne og hos rederierne Du kommer hurtigt til søs, du oplever godt kammeratskab og mø
3 Arbejde på et værft Som skibsmekaniker, skibsmontør eller maritim smed bliver du ekspert i de mange systemer, der får et skib til at fungere Side 28-29 Maskinmester Du arbejder med avanceret maskineri til søs eller kan få en karriere på land som projektleder i en virksomhed Side 8 og 14-15 Sej
KOMPETENCEKRAV, KOMPETENCEUDVIKLING OG KOMPETENCEOPDAGELSE Marstal Navigationsskole har i mange år været garant, for at enhver i det maritime erhverv til enhver tid har kunnet få både de nødvendige lovpligtige samt andre kurser på det maritime område. Vi har sikret den højest faglige standard i skar
LÆR AT LEDE - LÆS TIL SKIBSFØRER Ærø er et ideelt sted at studere og bo. Ærø har korte afstande, men højt til loftet. Ærø er indbegrebet af det maritime miljø og liv. KONTAKT STUDIEVEJLEDER TLF. 62 53 10 75 BOSÆTNINGSMEDARBEJDER TLF. 6352 5003 WWW.MARNAV.DK FØLG OS PÅ FACEBOOK Kystskipper Skibsf
SØFARTSUDDANNELSE 6 Én skole - tre karrierer til søs Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) uddanner både skibsførere, maskinmestre og skibsofficerer, som er en kombination af de to uddannelser. Tre af de studerende fortæller her om livet på skolen og til søs Tekst og fotos: Ursula Rechn
SE 7 Laura Andersen begyndte på SIMACs skibsofficeruddannelse i januar 2014. Laura vil være bossen Som skibsofficer kan Laura Andersen både styre skibet og reparere motoren. Samtidig får hun en lederuddannelse SKIBSOFFICER Kombinationen af en lederuddannelse og muligheden for at komme ud og se v
SØFARTSUDDANNELSE 8 Magnus Bladt Køster begyndte på SIMACs maskinmesterlinje i 2015. måde, da han under en sejlads fik til opgave at skifte nogle gamle trykluftrør ud på skibet. Rørene skulle males, men det vidste jeg ikke, så jeg havde bare lagt dem ned. Det tog flere dage, og da jeg var færdig,
SE 9 FAKTA: UDDANNELSER PÅ SIMAC Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere. Skolen udbyder tre uddannelsesretninger: 1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som st
SØMANDSUDDANNELSE 10 Den nye maritime grunduddannelse i Frederikshavn har tiltrukket mere end 20 unge til skolestart efter sommerferien. Her et lille udsnit af det unge. Foto: Nicolai Østergaard Bliv sømand og bo på skolen Ny sømandsuddannelse i Frederikshavn tilbyder de unge at bo på skolen og f
SE 11 Jonas Boldsen, Rødding: Victor Gjedde, Værløse: Jeg vil ikke arbejde på kontor Jeg vil ud, hvor jeg kan føle mig fri Jeg hørte om uddannelsen, fordi min storebror gik på HF Søfart og var glad for det. Jeg gennemførte en almindelig HHX-uddannelse, men vidste ikke rigtig, hvad jeg ville.
IVE T K A R ATTRKTKITV E EV EE V I I LS T E K N N R R RA ER ATA TTA D TAT TA D AU EE ÅRER IV L LS LS LS T B E E E K N N N A ET N N R ADD A Å ÅEÅ T DU DD TA IL R UD UA K L L L LS R B B B E A N ET ET ET M L LND KLKÅK ID TID TLD TAID U R RAR B A A ET M M M D N N N L A A A I DTD D ARK M N A D UDDANNELS
IVE T K A ATTR ELSER NN UDDA AKTB Å IVLE ET R D T L R AT I E K LS R E A N M N AN DA UDD BLÅ ET D TIL ARK M N A D ÅBENT H U PÅ MAR S TEC 7. NOVE MBER 2018 KL. 18-2 0 UDDANNELSE U U UDDANNELSE MED GLOBALE MULIGHEDER MED GLOBALE SAMMEN SKABERMULIGHEDER VI FREMTIDEN En maritim uddannelse er et spring
MASKINMESTER 14 Allervigtigst under adgangskurset er nok din studiegruppe, hvor man presser hinanden til at få tingene gjort Harald Fisker Glavind i AAMS topmoderne maskinrumssimulator. Her er den sat på til et dieselmekanisk low-speed maskineri. Fotos: Søren L. Hviid HARALD FISKER GLAVIND, MASK
ER 15 Vi har ikke så meget selvstudie som jeg har hørt, der er på mange andre videregående uddannelser. Der er faktisk ret meget klasseundervisning. Det syntes jeg er virkeligt godt, da underviserene ofte tager udgangspunkt i deres egne praktiske erfaringer ude fra branchen. Vi er også blevet unde
2 BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE Hvad drømmer BLUE BLUE FUTURE FUTURE BLUE FUTURE du om? 3 Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder både på skibene, i produktionsvirksomhe
SØULK ELLER SØULK ELLER LANDKRABBE? LANDKRABBE? DU VÆLGER SELV DU VÆLGER SELV Den moderne maskinmester er meget mere end af maskinmestrene Den maritim. moderne80% maskinmester er megetarbejder mere iend dagmaritim. på land,80% hvorafde driver og videreudvikler maskinmestrene arbejder fabrikker, vind
STYRMAND HOS MÆRSK 18 gynder typisk for Wakinyila be nen. Efter g da lig de in m En al morge oen fra kl. 4-8 om ndt på skibet br på gt va ed m gå ru er det tid til at rd. morgenmaden udstyret om bo ds he er kk si og dan og br er e og tjekk et par tim kost og har fri Så spiser hun fro kl. 16. Vagte
SK 19 på vagten - men holde sig vågne at r fo ffe retrækker ka af s dste, så hun fo ker spandevi be ik n dr de lk fo ke sø ik ge Man bord er for kaffen om ikke Wakinyila, at iv Pr : to ke te. Fo normalt at drik ngen rivat Mangel på søvn er ved at være søfa foruden savnet af familie og ve rende,
INDUSTRITEKNIKER 20 Jonas producerer mekanik til skibsmotorer Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer Jonas Toke Brix arbejde
-d n e t f foa ber In . Novem CIA 1 ERI FRED 8. mb e v o N ERG er ESBJ - ::;:d I ___, l '1, l' Har du overvejet en teknisk lederuddannelse? Maskinmestre er tekniske ledere og specialister inden for industrien, søfart, forsyning, offshore, service, handel og rådgivning. Du kan blive
SHIPPINGBACHELOR PÅ CBS 22 Søren Stokkebæk Andersen fik tilbudt et job lige efter sin bachelor, men har alligevel valgt at tage kandidatoverbygningen på CBS med. Foto: Ursula R. Taylor Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen En shippingbachelor fra CBS med indbygget udvekslingsophold og praktik v
BS 23 Desuden synes jeg, det globale aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for hele verden, er utroligt interessant. Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker og borde osv. har været på et skib på et eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globali
REDERIKARRIERE 24 Til Asien for rederiet Norden Mange unge drømmer om en shippingkarriere i et stort rederi - det gjorde Peter Koch Hansen også, og han har formået at udleve drømmen. I dag arbejder han for rederiet Norden i Singapore, hvor han har ansvaret for rederiets tørlastaktiviteter i hele A
RE 25 Peter Koch Hansen. Foto: Norden det internationale shipping community mødes. Hvis man tager derhen og får en drink, møder man hurtigt de første 15-20 andre shippingfolk. Og så er der et stort dansk community. Man kan tage i den danske sømandskirke og få god dansk mad, og kirken holder også e
INDUSTRITEKNIKER 26 Tobias Gram Thorhauge læser til industritekniker og er med til at fremstille små og store aksler og rorstammer hos MarineShaft i Hirtshals. Foto: MarineShaft Tobias fandt sin passion ved en drejebænk Tobias på 18 år er halvvejs igennem sin uddannelse som industritekniker, der
ER 27 drejebænken, så det er ikke alt, nye lærlinge får lov til. I starten skulle jeg, om ikke bare se på, så i hvert fald mere hjælpe til og få overblikket. Nu, efter et år som lærling, får jeg udstukket selvstændige opgaver af mester, som for eksempel at lave en rustfri foring eller lejepasninge
MARITIM SMED 28 Jeg elsker at rode med teknik og skibe Christian Randrup Nielsen søgte ind som smedelærling på Hirtshals Yard, og det har han ikke fortrudt ikke to dage er ens, og der er gode muligheder for at videreuddanne sig Christian Randrup Nielsen - i midten - blev tidligere i år hædret so
ED 29 Af Nicolai Østergaard Han ville egentlig være skibsmontør. Men Christian Randrup Nielsen kunne ikke finde en læreplads på trods af gentagene ansøgninger. Men så skete der noget. Da han kom til samtale hos værftet Hirtshals Yard lød beskeden, at man ikke havde noget at tilbyde en håbefuld ski
ERHVERVSFISKER 30 Danni fisker efter friheden og fangsten Danni Hjortflod Poulsen på 23 år vil være erhvervsfisker. Lige nu er han i praktik på trawlere. Sammen med cirka 80 andre unge mænd er han i gang med den to-årige erhvervsuddannelse på Fiskeriskolen i Thyborøn Lige nu er Danni Hjortflod Po
ER 31 Danni var ellers i gang med at blive automekaniker, men skiftede spor til fiskeriet. Foto: Fiskeriskolen dre. De kan bo på skolehjemmet, når de har mere end 60 kilometer hjem. Langt de fleste bor på skolen, selv om hovedparten af eleverne kommer fra Nordjylland. Vi får ansøgere fra Fyn, Sjæ
NAVIGATØRUDDANNELSE 32 Til Marstal for at blive navigatør P En af Danmarks mest traditionsrige søfartsuddannelser ligger i Marstal på Ærø Vi har spurgt to studerende, hvorfor de valgte en maritim uddannelse i det sydfynske øhav, og hvad de drømmer om at opnå med deres uddannelse Søren Ørnstrup
SE SKAL DU OGSÅ HAVE EN UDDANNELSE PÅ GYNGENDE GRUND? Er du til frisk luft og saltvand, så er der mange muligheder for at få en uddannelse eller karriere i Søværnet. Søværnets uddannelser er til dig, der gerne vil udfordre dig selv til havs og anerkendes for din vilje, styrke og mod. Basisuddanne
HE 34 Hvor skal din blå karriere begynde? SKJERN TEKNISKE SKOLE AARHUS MASKINMESTERSKOLE Skjern Aarhus Her kan du blive skibsmontør. I fede lokaler på havnen i Aarhus kan du læse til maskinmester og forfølge en karriere både i en virksomhed på land eller til søs. FREDERICIA MASKINMESTER SK
HER KAN DU STUDERE 35 MARTEC SKAGEN Skagen Hos Martec Skagen kan du bl.a. uddanne dig til fiskeskipper og du kan forfølge en karriere som maskinist eller styrmand i den kystnære sejlads SKOLESKIBET DANMARK Frederikshavn DTU MARITIME Skoleskibet Danmark hører hjemme hos det maritime uddannelses
UDDAN DIG TIL MASKINMESTER ELLER SKIBSFØRER Maersk er et af verdens største rederier, og vi er førende inden for international skibsfart og global samhandel. Vil du være med til at sejle nogle af verdens største containerskibe, så vælg en uddannelse til maskinmester eller skibsfører i Maersk og få e