SCANDINAVIAN LODGING
Annoncetillæg
21
Det norske hotelmarked har oplevet høj vækst de seneste ti år. Væksten har især
været drevet af en gunstig kurs for den norske krone og internationale rejsetrends
med fokus på renhed, bæredygtighed og oplevelsesturisme. Men i et marked, der
er stærkt domineret af kæder, er der markedssegmenter, der ikke er så udviklede
som i de øvrige nordiske lande, det gælder især budgetsegmentet og high-end.
D
et går generelt godt for det
norske hotelmarked, og det er
gået godt længe.
Hele markedet er steget ret voldsomt - i løbet af de seneste 10 år er
antallet af overnatninger steget med
50% i ferieperioderne. Og eftersom
ferieperioderne står for 52% af alle
overnatninger i Norge, så er det virkelig noget, der batter, siger Geir Lundkvist, partner i det norske hotelrådgivningsfirma Hotelia.
Efter mange år med ret høj vækst er
væksten generelt dæmpet lidt i 2018.
Det er vækst i efterspørgslen, men
væksten i kapaciteten er for tiden lidt
større.
Med vækst i så mange år, så er det
klart, at der er blevet sat en masse
nye projekter i gang. Den nye kapacitet er så langsomt begyndt at blive
en markedsfaktor i takt med at de nye
byggerier bliver færdige, siger Geir
Lundkvist , der understreger at Oslo
har været foregangsområde for den
tendens.
Oslo har i de seneste år haft en meget høj belægningsgrad pga. øget
efterspørgsel og en svag markedsvækst, fordi flere hoteller har været
lukket for renovering. Nye og gamle
hoteller er på vej ind på markedet og
man oplevede et fald i belægningsgrad i 2018 som formentlig vil falde
yderligere i 2019.
Der sker en konsolidering og den
er allerede sket med en lidt svagere
vækst i Oslo, mens der er områder i
Norge f.eks. i Bergen hvor opbremsningen pga. ny kapacitet på
hotelmarkedet nok bliver lidt mere
brat, Siger Geir Lundkvist.
Renhed og oplevelser i fokus
Oplevelser er i højere grad end tidligere
en driver på hospitalitymarkedet, særligt i Nordnorge, hvor der f.eks. er en høj
stigning i belægningsprocenterne i de
måneder, hvor, der er mulighed for at
se nordlys. Det gælder f.eks. i Tromsø,
hvor man nu ser de højeste belægningsprocenter i januar, hvor der er de
bedste muligheder for at se nordlys.
Meget af den internationale turisme, der søger mod Norge, følger nogle af de megatrends, vi har set i de
senere år, med en søgen efter renhed
og unikke oplevelser. Her har Norge jo
naturen som et stort trækplaster med
fjordene og muligheden for arktiske
oplevelser, der supplerer den nordiske
vintersportsturisme. Dette ligger godt
i tråd med de overordnede trends,
siger Geir Lundkvist.
Norge har en god infrastruktur, og
det giver mulighed for turisme og hoteller i de områder, hvor man kan få
de unikke oplevelser, så der er flere
steder i landet, hvor der er muligheder for at udvikle turismen i forhold til
unikke naturoplevelser og andre unikke oplevelser.
Der er potentiale for at udvikle oplevelsesturismen endnu mere i Norge,
for vi har simpelthen mange unikke og
særlige naturoplevelser. Eksemplet
med nordlysturismen sætter helt sikkert gang i nogle overvejelser rundt
omkring i landet, siger Geir Lundkvist.
To store spillere på markedet
Historisk har hotelmarkedet i Norge
været drevet af, at hotellerne har en
høj grad af kædetilhørsforhold. Op til
70 % af de norske hoteller er en del af
en kæde.
På markedet kæmper Scandic
Hotels og Petter Stordalens Nordic
Choice om at være størst, og de to
kæder dominerer markedet med hoteller i næsten hver eneste by. Netop
fordi de to kæder er så dominerende,
ser man på det norske marked nogle
strategiske tendenser, drevet af kæderne selv.
Vi kan især se to overordnede tendenser fra de to store kæder. Dels er
der en tendens til at de store kæder
begynder at have flere og flere subbrands, der servicerer forskellige segmenter, dels etablerer kæderne enorme konferencemaskiner i nærheden
af de store transportknudepunkter.
Det er mit indtryk, at Norge er en lille smule bagud i forhold til de andre
nordiske lande mht. segmenteringen,
men den er altså i gang nu for fuld
damp og sammen med koncentrationen af konferencemarkedet på færre og større enheder, så er det klart
et udtryk for at hotelbranchen som
sådan er blevet mere industrialiseret,
siger Geir Lundkvist.
White Label fylder en del
En tendens, der er særligt udviklet i
Norge i forhold til de andre nordiske
lande, er tilstedeværelsen af en ræk-
ke såkaldte white label operatører. En
white label operatør står for hele driften
af et hotel som underleverandør - typisk for en kæde.
I takt med, at vi ser en generel professionalisering, så ser vi også, at kæderne i stigende omfang benytter sig
af underleverandører til at drive deres hoteller ofte i de mindre byer.
På den måde kan hotellerne sikre sig
en tilstedeværelse i den konkurrence,
der er mellem kæderne, men uden at
skulle have de fulde udgifter ved at
drive hotellet. Den tendens tror jeg
også vil blive mere fremherskende i de
øvrige nordiske lande i årene fremover, siger Geir Lundkvist.
Geir Lundkvist nævner danske Core
Hospitality som et eksempel på en
white label operatør. Core Hospitality et driftsoperatørselskab, der er
udsprunget fra budgetkæden Zleep
Hotels i Danmark som de også har
strategisk partnerskab med. Og netop budgetsegmentet er et af de steder, hvor Geir Lundkvist ser udviklingsmuligheder i Norge.
Udvikling for budget og highend
I følge Geir Lundkvist, så er der udpræget mangel på gode tydelige budgetkæder i Norge, hvilket nok er baggrunden for, at den danske budgetkæde,
Zleep har en strategi om at etablere sig
i de større norske byer.
Det norske hotelmarked er præget
af mid-level hoteller, hvilket kan hæn-
ge sammen med, at så stor en del af
det norske marked er drevet af ret få
store kæder. Selvom de som sagt er i
fuld gang med at segmentere, så er
det norske marked underforsynet med
budgethoteller. Jeg vil vurdere, at der
er plads til nogle af de gode, tydelige lavpriskæder, som Zleep - der angiveligt er på vej til Norge siger Geir
Lundkvist, der tilføjer, at introduktionen af nye budgetkæder helt naturligt vil få de eksisterende og dominerende kæder til at udvikle deres egne
alternative lavprisalternativer.
Entry-level markedet vil helt sikkert udvikle sig i de kommende år, på
samme måde som man har set det
i f.eks. Danmark. Det samme gør sig
gældende med de meget eksklusive
hoteller, der traditionelt ikke har fyldt
særligt meget på det norske marked,
siger Geir Lundkvist.
Med hensyn til udviklingen af de
mere eksklusive hoteller, så mener
Geir Lundkvist at kunne se tendenser i øvrigt på samme måde som i
de andre nordiske lande i retning af
hoteller med en individuel identitet boutique-hoteller der tilbyder gæsterne mere eksklusive og unikke oplevelser.
Vi kan se, at der er en trend og
dermed en efterspørgsel efter mere
individuelle og eksklusive hoteller. Det
vil helt sikkert betyde, at der kommer
flere enkeltstående hoteller, især i de
store byer, siger Geir Lundkvist.
SCANDINAVIAN LODGING 16 DET PERFEKTE MATCH hvordan investor møder den rette operatør 37 TRADITIONERNE LEVER ånden lever videre fra det gamle sømandshjem 13 NYT I BRANCHEN nudging øger gæsternes bæredygtige bevidsthed 07 KLASSISK KØBENHAVNERHOTEL Stor ansigtsløftning på snævert område Norsk e
XX 02 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Eksklusive Hotel Kong Arthur har vokseværk side 711 Upscale luksus versus budgetvenlig tilgængelighed er der plads til det hele? Villa Copenhagen sætter nye standarder side 2230 I 2009 stod Amsterdam i samme situation som de skandinaviske lande i dag
SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 03 Hotelophold handler ikke længere om en seng og fire vægge. Et hotelophold handler ikke om værelsets størrelse, om minibaren eller hvor stort fjernsynet er. Det handler i langt højere grad om, hvad værelset og hotellet kan gøre for gæsten hvordan hotellet kan
XX 04 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg AF BERIT ANDERSEN Det går forrygende for den danske hotelbranche, der har oplevet uafbrudt vækst de seneste ni år. Aldrig har så mange mennesker overnattet på danske hoteller, og øget rejselyst, flere flyruter og store sportsevents er med til at give håb
SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Store sportsevents er dejlige. Både fordi vi får fyldt hotellerne op i de dage, det sker, men også fordi det markedsførings- og brandingmæssigt giver en masse positiv omtale af Danmark, som vi kan omsætte til salg i årene efter, siger hun og håber fremadrettet og
XX 06 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Fotos: Københavns Lufthavne A/S LUFTHAVNENS UDVIDELSE Terminalen mellem Gates C og Gates B udvides med 80.000 m2. Det skal give mere plads til passagererne, en ny bagageudleveringshal og en ny grænse- og paskontrol. Mens hoteller og hostels lige nu skyde
HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg 07 Eksklusive Hotel Kong Arthur vokser Flagskibet i Arthur Hotels, det 4-stjernede Hotel Kong Arthur i Nansensgade, er i fuld gang med en ombygning og udvidelse, der løfter kapaciteten på det eksklusive københavnske boutiquehotel fra 155 værelser til 214. Ombygning
08 HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg Fotos: Mangor & Nagel, Arthur Hotels, Einar Kornerup og Norconsult Det allervigtigste for os har været at projektet gik gelinde. Vi har bygget, mens vi havde 85 % belægning på hotellet og gæsterne har købt en god nats søvn. Vi er gået til opgaven med en åben
HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg 09 Der opstår altid noget uforudset i gamle bygninger Når man renoverer et ældre byggeri som den nye fløj til Hotel Kong Arthur, møder man udfordringer, der kræver god forventningsafstemning mellem parterne. N kaldt løbekat (en slags kran på skinne) i gården mell
10 HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg Et spaområde er normalt et sted med meget vand, men det skal helst være rent vand fra vandværket, ikke mudret grundvand men mudret grundvand var netop den udfordring som Dansk Fundering måtte løse, da de skulle grave ud til Hotel Kong Arthurs nye spaområde. Fo
HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg 11 Webers sandwichgulv er op bygget af fire lag, nederst lig ger knuste Lecasten, så et lag lydisolering med aluminiums net over og til sidst lægges flydemørtel. Gulvet lægges af uddannede gulvlæggere, der er certificerede til at lægge Webers gulve. Fotos: OL Gulv
XX 12 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Fotos: Wake Up Det har været en rig tig spændende opgave, og der har været et rigtig godt samarbejde mellem alle faggrupper og byggeledelse Lars Thybo Andersen, direktør, Lelectric A/S AF KIM FORUM JACOBSEN En række nye el-teknologier som f.eks. automa
SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 13 Fotos: Alexandra Instituttet og Scandic Hotels Bæredygtighed spiller en nøglerolle i hoteludviklingen Det betaler sig at arbejde med hotellers bæredygtighed. Ikke blot tager gæsterne godt imod tiltagene, men medarbejderne får også et stærkere tilhørsforhold
14 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Scandic Jacob Gade eksperimenterer netop nu med et projekt, der har potentiale til at sænke vandforbruget markant. Initiativet er etableret som et samarbejde mellem virksomheden Aguardio og Scandic Hotel Jacob Gade. Foto: Scandic Hotels AF MORTEN ASMUSSEN B
SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 15 Aguardios Co-founder og CEO Thomas Munch-Laursen og Michael Thomsen, hoteldirektør Scandic Jacob Gade. På væggen og i loftet ses Aguardios display og sensor. Fotos: Scandic Hotels/Aguardio Dansk teknologi kan reducere hotellers ressourceforbrug markant Dansk
XX 16 INVESTOR Annoncetillæg Foto: Hines Der er behov for mere hotelkapacitet især i hovedstadsområdet men det tager tid at få bygget nyt. I øjeblikket er der planlagt at bygge lige over 6.000 nye værelser samtidig byder nye koncepter og operatører sig til, lyder det fra hotelrådgivningsfirmae
INVESTOR Annoncetillæg 17 Med en stigende strøm af investorer og operatører, der har fået øje på Danmark, får vi ikke bare mange nye hoteller, men også mange anderledes hoteller. Og selvom der er udsigt til en lille pause i branchens generelle vækst vil udviklingen fortsætte, mener adm. direktør
18 INVESTOR Annoncetillæg Fotos: Zoku Amsterdam, Ewouit Hubers. I 2020 slår et helt nyt hospitality koncept dør ene op i August Schade-kvarteret på Amager i København. Det er udviklet af den prisvindende konceptudbyder hollandske Zoku, der kommer til at tilbyde 160 værelser såkaldte Zoku-lofts
INVESTOR Annoncetillæg Et samarbejde mellem den hollandske operatør Zoku i Holland og de to investorer NREP og Tetris kommer til det københavnske ejendomsmarked med et helt nyt hospitaly-koncept: Et mulithus på omtrent 24.000 kvadratmeter målrettet professionelle, der har brug for både en bolig og
XX 20 Annoncetillæg Fotos: Colourbox Det norske hotelmarked er i kraftig vækst og har store udviklingsmuligheder Kapasitet - Norge 58% 55% 52% sjonale 7 SCANDINAVIAN LODGING 49% 46% 43% 2018 90.000 1.350 80.000 1.200 70.000 1.050 60.000 900 750 AF KIM FORUM JACOBSEN 40.000 600 4
SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 21 Det norske hotelmarked har oplevet høj vækst de seneste ti år. Væksten har især været drevet af en gunstig kurs for den norske krone og internationale rejsetrends med fokus på renhed, bæredygtighed og oplevelsesturisme. Men i et marked, der er stærkt dominere
22 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Villa Copenhagen sætter barren højt Intet overlades til tilfældighederne på Københavns kommende 5-stjernede hotel Villa Copenhagen i hjertet af den danske hovedstad. Et skyhøjt budget og nærmest grænseløse ambitioner betyder, at rådgivere, entreprenører og levera
Annoncetillæg VILLA COPENHAGEN 23 Foto: Astrid Maria Rasmussen VI HAR TALT MED: Petter Stordalen HENT Nordic Choice Hotels Kullegaard Krook & Tjäder Bøjsø Hovedstadens Bygningsentreprise ASSA ABLOY Hilti Danmark
24 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Fotos: Atrid Maria Rasmussen og Oliver Knauer, Nordic Choice Hotels Den mere end 100 år gamle Centralpostbygning i København er i fuld gang med at blive ombygget til et kommende 5-stjernet luksushotel med navnet Villa Copenhagen. Ambitionerne bag det 25.000 kvadr
VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg 25 AF KIM FORUM JACOBSEN Villa Copenhagen bygges med respekt for det oprindelige Ombygningen af en af Københavns unikke bygninger Postterminalen ved Københavns Hovedbanegård til det mondæne hotel Villa Copenhagen sker med respekt for bygningens unikke udtryk. Fak
26 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Foto og Illustration: Nordic Hotels & Resorts og Krook & Tjäder Den tidligere centralpostbygning ved hovedbanen i København var en usynlig og mørk industribygning midt i København. Ombygningen af huset til hotellet Villa Copenhagen, bringer den arkitektonisk flo
VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg 27 Det nye eksklusive hotel Villa Copenhagen sætter høje krav til leverandørerne. Det gælder f.eks. på vinduesentreprisen, hvor Bøjsø A/S har måttet udvikle helt nye vinduer i samarbejde med arkitekt og bygherre. Der var ganske enkelt ikke eksisterende vinduer på ma
28 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Hovedstadens Bygningsentreprise har i Villa Copenhagen genskabt alle de oprindelige kobberdetaljer på hotellets kviste og spir. Fotos: Hovedstadens Bygningsentreprise Hovedstadens Bygnings entreprise A/S måtte tage det gamle håndværk i brug ved renoveringen af
29 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Fotos: Astrid Maria Rasmussen og ASSA ABLOY Den tidlige involvering betyder, at vi har været Der bliver ikke overladt noget til tilfældighederne på Københavns kommende 5-stjernede hotel, Villa Copenhagen. Heller ikke når det gælder hotellets låsesystem, hvor de
30 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Brandsikring af Villa Copenhagen kræver stærke kompetencer En del af en ekstraordinær hoteloplevelse handler også om det, man ikke fornemmer ved første øjekast, nemlig sikkerhed. Og den passive brandsikring har været i fokus fra start hos den norske totalentrepr
GO HOTEL Annoncetillæg Hoteludvidelse med bæredygtige moduler Det er en vaskeægte danmarkspremiere, når Go Hotel Copenhagen i løbet af foråret slår dørene op for sin nye tilbygning, der tilføjer 88 værelser til de eksisterende 131 værelser. Det er nemlig første gang i Danmark, at et hotel benytter
32 GO HOTEL Annoncetillæg Go Hotel i Kastrup satser med ny hoteludvidelse yderligere på at tilbyde et andet hotelprodukt end konkurrenterne. Lufthavnshotellet giver mulighed for et billigt, bæredygtigt og langvarigt ophold. Hotellet har en række klima- og miljøvenlige features, herunder såkaldt b
GO HOTEL Annoncetillæg Fotos: Go Hotel Modulbyggeri bliver en ny trend 33 AF BERIT ANDERSEN I en hotelbranche, hvor man kæmper for at følge med strømmen af turister, forudser arkitekt Klaus Lange, at modulbyggeri bliver en ny trend. For det går stærkt og sikrer en høj kvalitet, foruden at det
34 GO HOTEL Annoncetillæg Det nye Go Hotel i Kastrup lufthavn er bygget som modulbyggeri, hvor fagentreprenøren på VVS-entreprisen, Københavns VVS A/S, har fået en udstrakt grad af frihed til at designe de mest optimale løsninger. Det har skabt grønne løsninger og besparelser for bygherren. AF K
GO HOTEL Annoncetillæg 35 Udbygningen af Go Hotel Copenhagen sker med moduler, der bliver leveret fuldt færdige og møbleret fra leverandøren. Danske IDdesign Project har stået for indretningen af de nye moduler og leverer møblerne og står også for indretningen af resten af Go hotellet. Produktio
XX 36 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg TKS Group der til daglig har hovedsæde i Tyskland, er en af de store europæiske spillere inden for renovering af hoteller. TKS Group specialiserer sig i turnkey solutions og servicerer både store internationale hotelkæder og mindre familieejede hoteller. N
SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 37 En vellykket total renovering af et af Københavns klassiske hoteller afleveres i starten af april. TKS har stået for renoveringsopgaven af forhuset på den gamle badeanstalt, i alt 33 værelser samt en større kølecentral for aircondition til alle værelserne på
XX 38 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Foto: Colourbox Både svenske og udenlandske turister er med til at løfte svensk hotelbranche I 2018 udgjorde antallet af overnatninger på svenske hoteller, vandrehjem, campingpladser og sommerhuse 65 mio. Det er en stigning på 1,8 mio overnatninger, ell
KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg 39 Foto: Per Feder Fra sømandshjem til moderne storbyhotel med nordjysk lune Centralt placeret og nyrenoveret er Kompas Hotel Aalborg klar til at slå dørene op for gæsterne i en opdateret udgave. Moderniseringen har omfattet en helt ny fem etagers fløj med 55 n
40 KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg Foto: Per Feder Udvendig renovering og etablering af ny femetagers tilbygning på Kompas Hotel Aalborg i midten af Danmarks fjerdestørste by var en logistisk udfordring for totalentreprenør Henriksen & Madsen A/S. Hotelbyggeri midt i Aalborg kræver stærk logi
KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg 41 Fotos: Per Feder AF BERIT ANDERSEN Det handler om at visualisere stedets ånd Arkitektur skal præges af rene linjer med respekt for mennesker, stedet og historien, mener man hos Arkitekterne Bjørk og Maigård. Og det er tydeligt nok i denne ånd, at det nordjy
42 KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg Fotos: Per Feder AF ANDREAS EXCALIBUR BYGBJERG Frandsen & Søndergaard K/S er ingeniøren bag revitaliseringen af Kompas Hotel Aalborg. Tidlig involvering, en innovativ tilgang til ingeniørfaget samt velkendte samarbejdspartnere resulterede i en vellykket pro
KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg 43 Fotos: VN Tømrer- og Snedkerforretning En tømrerentreprise i kreative hænder VN Tømrer- & Snedkerforretning har varetaget tømrerentreprisen på udvidelsen og renoveringen af Kompas Hotel Aalborg. Nye græsgange for den kvalitetsbevidste tømrervirksomhed, der v
MASSIVE TRÆGULVE Hotel & Restauration Til dig, der prioriterer Design, Bæredygtighed og Let rengøring. Perfekt til højtrafik områder. JUNCKERS.DK Royal Opera House, London