24 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Fotos: Atrid Maria Rasmussen og Oliver Knauer, Nordic Choice Hotels Den mere end 100 år gamle Centralpostbygning i København er i fuld gang med at blive ombygget til et kommende 5-stjernet luksushotel med navnet Villa Copenhagen. Ambitionerne bag det 25.000 kvadratmeter store byggeri er at skabe et samlende midtpunkt i området i det centrale København. Sådan lyder det fra manden bag de store visioner, nemlig den norske milliardær Petter Stordalen, der står bag Nordic Choice Hotels og mere end 200 hoteller, herunder nu også det store Villa Copenhagen. Historisk hotel opstår i historiske bygninger AF MORTEN ASMUSSEN V isionen bag Villa Copenhagen bliver at skabe et moderne mødested i hjertet af kultur, kulinariske oplevelser, business og shopping i den danske hovedstad. Hotellet får 390 værelser og suiter, fitness rum og relaxområde med en 25 meter opvarmet pool (opvarmet af overskudsvarme fra hotellets køleanlæg), et brasserie og en vinbar samt moderne møde- og konferencefaciliteter med plads til op mod 1.200 personer. Vi ønsker at skabe et hotel, der bryder med nogle af konventionerne for traditionel hotelluksus. Den grønne praksis vil afspejle sig i villaens bæredygtige driftstiltag i forhold til fx rengøring, reducering af madspild samt plastikbrug og en pool opvarmet med overskudsvarme etc. Med Villa Copenhagen ønsker vi derfor at sætte nogle brancheledende rammer og ambitioner for, hvad luksus også kan være, siger Peter H. Pedersen, managing director Villa Copenhagen. I forbindelse med etableringen af det mondæne nye luksushotel har Magasinet Scandinavian Lodging spurgt Petter Stordalen, hvad tankerne er bag det ambitiøse projekt. Hvad er visionen bag Villa København? PETTER STORDALEN: "Visionen er at skabe et mødested i verdensklasse. Og det er baseret på den meget unikke og imponerende bygning fra det 20. århundrede, som efter min mening er en af de smukkeste bygninger i Norden. Det gamle posthus er et af Københavns bedste hoteller midt i centrum for kultur, kommunikation, gastronomi, forretning og shopping." "Villa København skal være et sted for eventyr ud over det sædvanlige. 390 værelser, restauranter og barer og 2.500 kvadratmeter med omfattende konferencefaciliteter. Vi omdefinerer luksuskonceptet og den traditionelle hoteloplevelse. Og vi inviterer københavnere og turister til en villa, der oser af liv og afslappet luksus." skabe hoteller, der klæder byen. Københavnere bør også være stolte af deres by, når de besøger vores hoteller og Villa Copenhagen." Hvem henvender hotellet sig til? PETTER STORDALEN: Hvorfor er valget faldet på København? Og hvorfor præcis denne placering? PETTER STORDALEN: København er Kongens By. Der er meget godt at sige om Oslo, men København har en helt anden historie, er meget mere kontinental og et af de bedste rejsemål for turister. Med hotellets beliggenhed - i krydset mellem København K og Vesterbro, har vi en Triple A-location. Med Tivoli og Hovedbanegården som nærmeste nabo viderefører vi funktionen med det gamle posthus. Her har vi en mulighed for at skabe noget større end et sted folk ønsker at leve. Villa København skal være et mødested, hvor du oplever det bedste, København har at tilbyde. Med historie i væggene ønsker vi at skabe en unik atmosfære med levende liv kombineret med dansk design og tradition. Hvad er interessant ved Danmark og København? PETTER STORDALEN: "Det meste af det! Vi bliver en lille provins i nord i mødet med København, som har flere kontinentale træk, en liberal og imødekommende befolkning, generøsitet og åbenhed, levende kulturliv på topniveau, restauranter i verdensklasse og desuden er I gode til fodbold." "Som destination er København blandt verdens mest interessante byer at besøge. Og selvfølgelig vil jeg være i København! Vi skal gøre denne fantastiske by retfærdighed ved at helt sikker på, at gæsterne vil elske Villa Copenhagen, og det betyder også, at hotellet vil være rentabelt i det lange løb. Mine forventninger til Villaen handler primært om de oplevelser, vi skal skabe. Det er det vigtigste." Hvad forventer du af Villa København som investering? PETTER STORDALEN: "Det vil ikke være rentabelt i mange år, men det er heller ikke meningen. At realisere store visioner handler om meget mere end kapital. Det handler om passion. Om at tage bygningen og dens historie alvorligt. Og om at strække sig ud over, hvad andre har gjort før. Jeg er "Villa Copenhagen henvender sig til et segment, som foretrækker et 5-stjernet hotel, der byder på eksklusivitet og luksuriøse omgivelse. Men i vores optik beror luksusforståelsen samtidig på bevidste og fornuftige valg, der tilgodeser miljøet. Den luksusoplevelse, man får hos Villa Copenhagen, skal give mening og bevæge sig ud over en generel materiel komfort og være med til at skabe en oprigtig følelse af luksus gennem en varm og livlig atmosfære og en bevidsthed om, at man skal give ligeså meget, som man får. For os er bæredygtighed ikke pligt, men et bevidst valg." SCANDINAVIAN LODGING 16 DET PERFEKTE MATCH hvordan investor møder den rette operatør 37 TRADITIONERNE LEVER ånden lever videre fra det gamle sømandshjem 13 NYT I BRANCHEN nudging øger gæsternes bæredygtige bevidsthed 07 KLASSISK KØBENHAVNERHOTEL Stor ansigtsløftning på snævert område Norsk e XX 02 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Eksklusive Hotel Kong Arthur har vokseværk side 711 Upscale luksus versus budgetvenlig tilgængelighed er der plads til det hele? Villa Copenhagen sætter nye standarder side 2230 I 2009 stod Amsterdam i samme situation som de skandinaviske lande i dag SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 03 Hotelophold handler ikke længere om en seng og fire vægge. Et hotelophold handler ikke om værelsets størrelse, om minibaren eller hvor stort fjernsynet er. Det handler i langt højere grad om, hvad værelset og hotellet kan gøre for gæsten hvordan hotellet kan XX 04 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg AF BERIT ANDERSEN Det går forrygende for den danske hotelbranche, der har oplevet uafbrudt vækst de seneste ni år. Aldrig har så mange mennesker overnattet på danske hoteller, og øget rejselyst, flere flyruter og store sportsevents er med til at give håb SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Store sportsevents er dejlige. Både fordi vi får fyldt hotellerne op i de dage, det sker, men også fordi det markedsførings- og brandingmæssigt giver en masse positiv omtale af Danmark, som vi kan omsætte til salg i årene efter, siger hun og håber fremadrettet og XX 06 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Fotos: Københavns Lufthavne A/S LUFTHAVNENS UDVIDELSE Terminalen mellem Gates C og Gates B udvides med 80.000 m2. Det skal give mere plads til passagererne, en ny bagageudleveringshal og en ny grænse- og paskontrol. Mens hoteller og hostels lige nu skyde HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg 07 Eksklusive Hotel Kong Arthur vokser Flagskibet i Arthur Hotels, det 4-stjernede Hotel Kong Arthur i Nansensgade, er i fuld gang med en ombygning og udvidelse, der løfter kapaciteten på det eksklusive københavnske boutiquehotel fra 155 værelser til 214. Ombygning 08 HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg Fotos: Mangor & Nagel, Arthur Hotels, Einar Kornerup og Norconsult Det allervigtigste for os har været at projektet gik gelinde. Vi har bygget, mens vi havde 85 % belægning på hotellet og gæsterne har købt en god nats søvn. Vi er gået til opgaven med en åben HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg 09 Der opstår altid noget uforudset i gamle bygninger Når man renoverer et ældre byggeri som den nye fløj til Hotel Kong Arthur, møder man udfordringer, der kræver god forventningsafstemning mellem parterne. N kaldt løbekat (en slags kran på skinne) i gården mell 10 HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg Et spaområde er normalt et sted med meget vand, men det skal helst være rent vand fra vandværket, ikke mudret grundvand men mudret grundvand var netop den udfordring som Dansk Fundering måtte løse, da de skulle grave ud til Hotel Kong Arthurs nye spaområde. Fo HOTEL KONG ARTHUR Annoncetillæg 11 Webers sandwichgulv er op bygget af fire lag, nederst lig ger knuste Lecasten, så et lag lydisolering med aluminiums net over og til sidst lægges flydemørtel. Gulvet lægges af uddannede gulvlæggere, der er certificerede til at lægge Webers gulve. Fotos: OL Gulv XX 12 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Fotos: Wake Up Det har været en rig tig spændende opgave, og der har været et rigtig godt samarbejde mellem alle faggrupper og byggeledelse Lars Thybo Andersen, direktør, Lelectric A/S AF KIM FORUM JACOBSEN En række nye el-teknologier som f.eks. automa SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 13 Fotos: Alexandra Instituttet og Scandic Hotels Bæredygtighed spiller en nøglerolle i hoteludviklingen Det betaler sig at arbejde med hotellers bæredygtighed. Ikke blot tager gæsterne godt imod tiltagene, men medarbejderne får også et stærkere tilhørsforhold 14 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Scandic Jacob Gade eksperimenterer netop nu med et projekt, der har potentiale til at sænke vandforbruget markant. Initiativet er etableret som et samarbejde mellem virksomheden Aguardio og Scandic Hotel Jacob Gade. Foto: Scandic Hotels AF MORTEN ASMUSSEN B SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 15 Aguardios Co-founder og CEO Thomas Munch-Laursen og Michael Thomsen, hoteldirektør Scandic Jacob Gade. På væggen og i loftet ses Aguardios display og sensor. Fotos: Scandic Hotels/Aguardio Dansk teknologi kan reducere hotellers ressourceforbrug markant Dansk XX 16 INVESTOR Annoncetillæg Foto: Hines Der er behov for mere hotelkapacitet især i hovedstadsområdet men det tager tid at få bygget nyt. I øjeblikket er der planlagt at bygge lige over 6.000 nye værelser samtidig byder nye koncepter og operatører sig til, lyder det fra hotelrådgivningsfirmae INVESTOR Annoncetillæg 17 Med en stigende strøm af investorer og operatører, der har fået øje på Danmark, får vi ikke bare mange nye hoteller, men også mange anderledes hoteller. Og selvom der er udsigt til en lille pause i branchens generelle vækst vil udviklingen fortsætte, mener adm. direktør 18 INVESTOR Annoncetillæg Fotos: Zoku Amsterdam, Ewouit Hubers. I 2020 slår et helt nyt hospitality koncept dør ene op i August Schade-kvarteret på Amager i København. Det er udviklet af den prisvindende konceptudbyder hollandske Zoku, der kommer til at tilbyde 160 værelser såkaldte Zoku-lofts INVESTOR Annoncetillæg Et samarbejde mellem den hollandske operatør Zoku i Holland og de to investorer NREP og Tetris kommer til det københavnske ejendomsmarked med et helt nyt hospitaly-koncept: Et mulithus på omtrent 24.000 kvadratmeter målrettet professionelle, der har brug for både en bolig og XX 20 Annoncetillæg Fotos: Colourbox Det norske hotelmarked er i kraftig vækst og har store udviklingsmuligheder Kapasitet - Norge 58% 55% 52% sjonale 7 SCANDINAVIAN LODGING 49% 46% 43% 2018 90.000 1.350 80.000 1.200 70.000 1.050 60.000 900 750 AF KIM FORUM JACOBSEN 40.000 600 4 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 21 Det norske hotelmarked har oplevet høj vækst de seneste ti år. Væksten har især været drevet af en gunstig kurs for den norske krone og internationale rejsetrends med fokus på renhed, bæredygtighed og oplevelsesturisme. Men i et marked, der er stærkt dominere 22 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Villa Copenhagen sætter barren højt Intet overlades til tilfældighederne på Københavns kommende 5-stjernede hotel Villa Copenhagen i hjertet af den danske hovedstad. Et skyhøjt budget og nærmest grænseløse ambitioner betyder, at rådgivere, entreprenører og levera Annoncetillæg VILLA COPENHAGEN 23 Foto: Astrid Maria Rasmussen VI HAR TALT MED: Petter Stordalen HENT Nordic Choice Hotels Kullegaard Krook & Tjäder Bøjsø Hovedstadens Bygningsentreprise ASSA ABLOY Hilti Danmark 24 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Fotos: Atrid Maria Rasmussen og Oliver Knauer, Nordic Choice Hotels Den mere end 100 år gamle Centralpostbygning i København er i fuld gang med at blive ombygget til et kommende 5-stjernet luksushotel med navnet Villa Copenhagen. Ambitionerne bag det 25.000 kvadr VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg 25 AF KIM FORUM JACOBSEN Villa Copenhagen bygges med respekt for det oprindelige Ombygningen af en af Københavns unikke bygninger Postterminalen ved Københavns Hovedbanegård til det mondæne hotel Villa Copenhagen sker med respekt for bygningens unikke udtryk. Fak 26 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Foto og Illustration: Nordic Hotels & Resorts og Krook & Tjäder Den tidligere centralpostbygning ved hovedbanen i København var en usynlig og mørk industribygning midt i København. Ombygningen af huset til hotellet Villa Copenhagen, bringer den arkitektonisk flo VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg 27 Det nye eksklusive hotel Villa Copenhagen sætter høje krav til leverandørerne. Det gælder f.eks. på vinduesentreprisen, hvor Bøjsø A/S har måttet udvikle helt nye vinduer i samarbejde med arkitekt og bygherre. Der var ganske enkelt ikke eksisterende vinduer på ma 28 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Hovedstadens Bygningsentreprise har i Villa Copenhagen genskabt alle de oprindelige kobberdetaljer på hotellets kviste og spir. Fotos: Hovedstadens Bygningsentreprise Hovedstadens Bygnings entreprise A/S måtte tage det gamle håndværk i brug ved renoveringen af 29 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Fotos: Astrid Maria Rasmussen og ASSA ABLOY Den tidlige involvering betyder, at vi har været Der bliver ikke overladt noget til tilfældighederne på Københavns kommende 5-stjernede hotel, Villa Copenhagen. Heller ikke når det gælder hotellets låsesystem, hvor de 30 VILLA COPENHAGEN Annoncetillæg Brandsikring af Villa Copenhagen kræver stærke kompetencer En del af en ekstraordinær hoteloplevelse handler også om det, man ikke fornemmer ved første øjekast, nemlig sikkerhed. Og den passive brandsikring har været i fokus fra start hos den norske totalentrepr GO HOTEL Annoncetillæg Hoteludvidelse med bæredygtige moduler Det er en vaskeægte danmarkspremiere, når Go Hotel Copenhagen i løbet af foråret slår dørene op for sin nye tilbygning, der tilføjer 88 værelser til de eksisterende 131 værelser. Det er nemlig første gang i Danmark, at et hotel benytter 32 GO HOTEL Annoncetillæg Go Hotel i Kastrup satser med ny hoteludvidelse yderligere på at tilbyde et andet hotelprodukt end konkurrenterne. Lufthavnshotellet giver mulighed for et billigt, bæredygtigt og langvarigt ophold. Hotellet har en række klima- og miljøvenlige features, herunder såkaldt b GO HOTEL Annoncetillæg Fotos: Go Hotel Modulbyggeri bliver en ny trend 33 AF BERIT ANDERSEN I en hotelbranche, hvor man kæmper for at følge med strømmen af turister, forudser arkitekt Klaus Lange, at modulbyggeri bliver en ny trend. For det går stærkt og sikrer en høj kvalitet, foruden at det 34 GO HOTEL Annoncetillæg Det nye Go Hotel i Kastrup lufthavn er bygget som modulbyggeri, hvor fagentreprenøren på VVS-entreprisen, Københavns VVS A/S, har fået en udstrakt grad af frihed til at designe de mest optimale løsninger. Det har skabt grønne løsninger og besparelser for bygherren. AF K GO HOTEL Annoncetillæg 35 Udbygningen af Go Hotel Copenhagen sker med moduler, der bliver leveret fuldt færdige og møbleret fra leverandøren. Danske IDdesign Project har stået for indretningen af de nye moduler og leverer møblerne og står også for indretningen af resten af Go hotellet. Produktio XX 36 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg TKS Group der til daglig har hovedsæde i Tyskland, er en af de store europæiske spillere inden for renovering af hoteller. TKS Group specialiserer sig i turnkey solutions og servicerer både store internationale hotelkæder og mindre familieejede hoteller. N SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg 37 En vellykket total renovering af et af Københavns klassiske hoteller afleveres i starten af april. TKS har stået for renoveringsopgaven af forhuset på den gamle badeanstalt, i alt 33 værelser samt en større kølecentral for aircondition til alle værelserne på XX 38 SCANDINAVIAN LODGING Annoncetillæg Foto: Colourbox Både svenske og udenlandske turister er med til at løfte svensk hotelbranche I 2018 udgjorde antallet af overnatninger på svenske hoteller, vandrehjem, campingpladser og sommerhuse 65 mio. Det er en stigning på 1,8 mio overnatninger, ell KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg 39 Foto: Per Feder Fra sømandshjem til moderne storbyhotel med nordjysk lune Centralt placeret og nyrenoveret er Kompas Hotel Aalborg klar til at slå dørene op for gæsterne i en opdateret udgave. Moderniseringen har omfattet en helt ny fem etagers fløj med 55 n 40 KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg Foto: Per Feder Udvendig renovering og etablering af ny femetagers tilbygning på Kompas Hotel Aalborg i midten af Danmarks fjerdestørste by var en logistisk udfordring for totalentreprenør Henriksen & Madsen A/S. Hotelbyggeri midt i Aalborg kræver stærk logi KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg 41 Fotos: Per Feder AF BERIT ANDERSEN Det handler om at visualisere stedets ånd Arkitektur skal præges af rene linjer med respekt for mennesker, stedet og historien, mener man hos Arkitekterne Bjørk og Maigård. Og det er tydeligt nok i denne ånd, at det nordjy 42 KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg Fotos: Per Feder AF ANDREAS EXCALIBUR BYGBJERG Frandsen & Søndergaard K/S er ingeniøren bag revitaliseringen af Kompas Hotel Aalborg. Tidlig involvering, en innovativ tilgang til ingeniørfaget samt velkendte samarbejdspartnere resulterede i en vellykket pro KOMPAS HOTEL AALBORG Annoncetillæg 43 Fotos: VN Tømrer- og Snedkerforretning En tømrerentreprise i kreative hænder VN Tømrer- & Snedkerforretning har varetaget tømrerentreprisen på udvidelsen og renoveringen af Kompas Hotel Aalborg. Nye græsgange for den kvalitetsbevidste tømrervirksomhed, der v MASSIVE TRÆGULVE Hotel & Restauration Til dig, der prioriterer Design, Bæredygtighed og Let rengøring. Perfekt til højtrafik områder. JUNCKERS.DK Royal Opera House, London