30 Knud E. Hansen tegnede stregerne til krydstogtskibet Phoenix - World City, der var på størrelse med et hangarskib. Den norske skibsreder fuldførte dog aldrig projektet Dansk skibsdesign i høj kurs Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører PRODUCENTER Af Kim Marquart Selv om de tre største danske skibsdesignvirksomheder nærmer sig eller langt har overskredet pensionsalderen, vinder de fortsat nye store kontrakter på topmoderne og innovative skibe. Den ældste blandt de tre maritime tegnestuer i verdensklasse er Knud E. Hansen. Firmaet blev stiftet i 1937, da den 37-årige stifter af samme navn forlod tegnestuen hos Helsingør Jernskibs og Maskinbyggeri for at få pennen på eget bord. De to andre er OSK-ShipTech, der blev etableret i 1966 af skibsarkitekten Ole Steen Knudsen i Lystrup ved Aarhus, og OMT (Odense Maritime Technology). OMT blev formelt dannet som selvstændig virksomhed i 2010 af konsulentfirmaet Valcon som et spinoff ud af Lindø-værftets lukning, men har opsamlet viden fra sine mere end 90 år som tegnestue for A.P. Møller-koncernens mange skibe. Dansk skibsdesign er i høj kurs ude i verden. På trods af, at den danske værftsindustri med gigantiske nybygninger i stål har ligget i ruiner i årtier, har de skibsingeniører, der tegnede Stena Jutlandica, designet af Knud E. Hansen datidens store fragtskibe og færger, overlevet. Blot med resten af verdens værfter som kunder. Tradition for godt håndværk Når de danske skibsdesignvirksomheder er efterspurgte overalt i verden, skyldes det en lang tradition i Danmark for at tegne og bygge store skibe i høj kvalitet, med gode produkter og med stor effektivitet. Det at tegne et skib er i bund og grund godt håndværk. Selvfølgelig ligger der uhyggeligt mange og komplicerede beregninger bag et design af et nyt skib. Det kræver et enormt overblik og Færgen Peter Wessel en viden om alle detaljer og faldgruber. Der skal overholdes et væld af regler om sikkerhed, og det skal samtidig være brugbart og fungere i hverdagen. Gerne så rederen får noget som han ikke har set før. Noget som han ikke vidste at han manglede . At få al det til at gå op i en højere enhed, er det, jeg forstår ved godt håndværk, siger Jens Stephensen. Computerkraft betød nye designs Jens Stephensen er selv uddannet maskiningeniør fra 1966 med skibsbygning som speciale. Allerede dengang var der bud efter den slags kompetencer. Han var blot en ud at to på sin år- Arven fra B&W Skønt B&W forlængst er lukket, lever arven fra Danmarks største arbejdsplads videre i flere virksomheder, som stortrives på verdensmarkedet læs side 10-12, 16-17 og 22-26 PJ Diesel voksede ud af oliekrisen i 70erne 7 6-8 Insider-beretning: De Færgeforlis satte gang skulle bare press 2 Det tager lang tid at bygge op... ... og så kort tid at bryde ned. Den danske klynge af maritime virksomheder er unik, men kan ikke klare sig uden opbakning fra politikere og offentlighed. Derfor må branchen død og pine fremstå samlet og stærk REDAKTØR: Nicolai Østergaard (ansv. chefredaktør) RE Happy 100th anniversary, Danske Maritime And thank you for a most productive partnership www.man-es.com 4 Fra under leverandør til Udstyrsleverandører udspringer af værfterne, men var ikke fine nok til at komme i samme klub, og de skulle bare presses i pris, husker en gammel shippingmand og værftsdirektør. I dag har den maritime industri overhalet værfterne på omsætning og indtjening PRODUCENTER 5 maritim topindustri forening med dem bagefter, for det var jo også en social forening, det ville man ikke, men det ændrede sig heldigvis, husker han. Den nu 77-årige Jens Stephensen forlod sine direktør- og bestyrelsesposter for år tilbage. Blandt de mange poster, han har bestridt, ud over forman 6 En yngre Anne-Mette Elsborg i den helt spæde start hos PJ Diesel. Fotoet er fra ca. 1980. 70ernes oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel Af Anne Ristorp Kraufeldt Året er 1978. En 28-årig i SDK ønsker Danske Maritime og alle medlemmerne tillykke med 100-års jubilæet. SHIPPING CHARTERING CRUISE LOGISTICS SDKGROUP.COM 8 Foto fra hallen hos PJ Diesel i Københavns Nordhavn anno 1980. PJ Diesel holder stadig til i samme lokaler, men der er sket en del udvikling gennem årene. - Vi udviklede og forædlede konceptet, for skibene fik jo også ofte problemer med blandt andet turboladere og plejlstænger, som vi tilbød at s FRA ÉN DANSK EVENTYRER TIL EN ANDEN VI ØNSKER DANSKE MARITIME TILLYKKE MED DE FØRSTE 100 ÅR I DET STORE DANSKE MARITIME EVENTYR. EVENTYRET OM EN BRANCHE, DER KRÆVER MOD, STYRKE OG EVENTYRLYST! VI ER SIKRE PÅ, I OGSÅ ER MED I DE NÆSTE 100 ÅRS SPÆNDENDE KAPITLER! 10 2. Generation af grundlægger, Kjeld H. Jensen poserer med en række af smøreapparater. Alle fotos: Hans Jensen Lubricators Et tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik BUNKERING IS A PEOPLES BUSINESS Bunker Holding is one of the worlds leading companies in bunker trading. But our greatest asset is not fuel: It is our staffs passion and know-how that has made us a global leader in our industry. We are looking for more dedicated and highly-skilled colleagues. Plea 12 To medarbejdere står bagved en række af mekaniske smøreapparater. Apparater, hvis originale princip og virkemetode stadig bliver brugt. Flid fik ham til at bestå fortsat skibe, fortæller Rasmus H. Jensen, der i dag er adm. direktør hos Hans Jensen Lubricators. Fabrikanten måtte derfor tænke kre 13 Stort Tillykke Med 100 Års Jubilæet 14 Det var på Kastrupvej, at produktionen af smøreapparater blev påbegyndt i 1922. Værkstedet, der var på blot 25 m2, blev hurtigt for lille, så i 1924 flyttede produktionen til Gullandsgade på Amager. Her beskæftigede Hans Peter Jensen en værkfører og 13 svende og lærlinge. Her et udsnit af medarb TILLYKKE MED 100 ÅRS PASSION FOR VORES BRANCHE KE Vi ønsker Danske Maritime tillykke med 100-års jubilæet USTCs egen historie går helt tilbage til 1876, og siden da har vi konstant udviklet os og er vokset med passionerede pionerer ved roret. I dag er vi en global koncern af virksomheder med konto 16 Dansk verdensmester i Wärtsilä Lyngsø Marine i Hørsholm har levet en omtumlet tilværelse, men med teknikken er der ingen slinger i valsen. Stifteren byggede verdens første system til at styre en skibsmotor fra kommandobroen. I dag er firmaet et af de to største i verden på sit felt, men var tæt 17 skibsautomation Fjernkontrol af hovedmotor var et stort, teknologisk skridt fremad. Foto: Lyngsø medvind hos skibsrederne og værfter var virksomheden lige ved at knække halsen. Sidst i halvfemserne kom vi i cashflow-problemer. Der var flere faktorer involveret, bl.a. en oversvømmelse af den ig 18 Færgeforlis viste redningsflåders værdi Ro på finanserne, stabil udvikling og langsigtet horisont har gjort privatejede VIKING Life-Saving Equipment fra Esbjerg til verdens største på oppustelige redningsflåder. En dramatisk redningsaktion under et færgeforlis gjorde virksomheden kendt ude i ve 19 Vikings redningsflåder fik et internationalt gennembrud i 1966, da de kom i brug under et skibsforlis ud for Norges kyst. Det kunne være endt i tragedie, da færgen Skagerak sprang læk under et kraftigt uvejr i september 1966 på vej fra Kristiansand i Norge med kurs mod Hirtshals. Foto: Viking De 20 Ingen kunne være i tvivl om, at færgen var i alvorlige problemer. Foto: Viking fortsat som alle var nogenlunde lige store. Siden har vi udviklet os meget inden for vores egen brand, og en konkurrent har opkøbt mange af de andre spillere. På trods af de mange opkøb vurderer jeg, at vi nok er den FUELLING SIMPLICITY We offer the most seamless streamlined bunkering process, thereby making it easier, safer and swifter for ships to refuel. Were ready to assist you with your questions, challenges and concerns on a local or global level. Bunker One. Fuelling simplicity. Check our physical supp 22 Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer B&Ws legendariske skibsmotorfabrik på Christianshavn producerede i sin levetid motorer med en samlet ydeevne på 10 mio. hestekræfter men i 1987 var det slut, og siden har københavnerbydelen Christianshav 23 Sådan så der ud på Christianshavn i 1950erne, hvor B&W-motorfabrikken producerede skibsmotorer på højtryk. I dag er der intet tilbage. Foto: DieselHouse Maskine til afdrejning af krumtapaksler. Opsat 1958 i værftets afdeling på Christianshavn. Foto: DieselHouse anshavn præget af eksklusive lejli 24 ØKs Selandia er berømt som skibet, der for alvor markerede, at dieselmotoren var klar til overtage dampmaskinens rolle i søfarten. Motoren var et gennembrud for B&W, hvis motorer i de efterfølgende årtier dominerende verdensmarkedet. Foto: M/S Museet for Søfart fortsat dre, at hestekrafttallet k 26 fortsat gear, så den kunne køre frem og bak med skruen. Men hos B&W opfandt man den direkte omstyrbare motor ved ØK s og B&W s fælles indsats. Dette effektiviserede dieselmotoren i hidtil uhørt grad idet et skift fra frem til bak nu tog mindre end 20 sekunder. Krisen ramte Op gennem 1920erne havd TILLYKKE Uni-Tankers ønsker stort tillykke til Danske Maritime og takker for 100 års bidrag til vækst og udvikling af Det Blå Danmark. Founded in 1995 as a subsidiary of United Shipping & Trading Company, Uni-Tankers is a leading tanker shipping company trading in the intermediate and small tanker 28 Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København Af Anne Ristorp Kraufeldt Med 300 kr. Prøv avisen 3 mdr. kun kr. 99,-* Vi vil være dit første valg, når det gælder om at holde sig orienteret om alt, hvad der sker inden for den maritime branche. Det hurtige overblik og de seneste nyheder får du på søfart.dk eller gennem vores daglige nyhedsbrev. Den dybe indsigt i branchen får du i vo 30 Knud E. Hansen tegnede stregerne til krydstogtskibet Phoenix - World City, der var på størrelse med et hangarskib. Den norske skibsreder fuldførte dog aldrig projektet Dansk skibsdesign i høj kurs Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finan 31 gang med skibsbygning som fag, og blev straks hevet ind hos Skibsteknisk Laboratorium. Til den store internationale skibsprøvetank i Hjortekær nord for København, hvor den navnkundige Professor Prohaska havde samlet et hold af internationalt anerkendte specialister inden for skibsteknisk design o 32 Danmarks værfter havde stor appetit på advokater Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand JURISTERI Af Nicolai Østergaard Den danske v Advokater for Det Blå Danmark Hos Gorrissen Federspiel er vi advokater for Det Blå Danmark. Vores søretspraksis daterer sig helt tilbage til 1890erne, og vi er førende rådgiver inden for rederi-, offshore- og transportindustrien og infrastruktur. Vi lægger vægt på internationale kompetencer, da vi 34 fortsat En særlig udfordring for værftsindustrien har ofte været den offentlige subsidiering. De gunstige afskrivningsregler for kommanditister, gav et særdeles godt finansieringsgrundlag for nybygningsmarkedet, mener Henrik Thal Jantzen. Subsidiering ødelægger den almindelige konkurrence blandt Ny robotteknologi sikrer effektive ventilationskanaler European Airvent Technology (E-AT) har introduceret en banebrydende teknologi til rensning og coating af ventilationsrør og skakter. En løsning, som sikrer et bedre arbejdsmiljø, store økonomiske besparelser og en grønnere profil for kunder i ma 36 Den norske skibsreder Knut Kloster ville skabe det største og mest fascinerende passagerskib nogensinde. Danske Knud E. Hansen designede skibet. Projektet blev aldrig til virkelighed. 5.200 overnattende passagerer på et enkelt skib lød nu nok alligevel lidt for vildt tilbage i 1983. Historien ha