4 Fra under leverandør til Udstyrsleverandører udspringer af værfterne, men var ikke fine nok til at komme i samme klub, og de skulle bare presses i pris, husker en gammel shippingmand og værftsdirektør. I dag har den maritime industri overhalet værfterne på omsætning og indtjening PRODUCENTER Af Kim Marquart Der har altid eksisteret en tæt underskov af firmaer omkring Danmarks historisk mange skibsværfter, men de har aldrig været inviteret med til højbords. Betegnelsen underleverandører fortæller med stor tydelighed om branchens placering i rangordenen i det, som i dag hedder Det Blå Danmark. Finest er rederierne, allerfinest de største og mest estimerede med fragt til og fra udlandet. Dernæst kommer erhvervshavne og skibsværfter. Havnene er det begyndt af tynde ud i, og værfterne var der adskilligt flere og gigantiske af indtil slutningen af sid- De gamle værftsdirektører ville ikke have alle disse mindre underleverandører med JENS STEPHENSEN, FORH. DIREKTØR ste århundrede, hvor de store stålskibsværfter lukkede på stribe inden for en kort årrække. Nederst på denne ganske uofficielle rangstige kommer så underleverandørerne. De betegner et virvar af virksomheder. Nogle har søfarten som deres eneste forretningsområde, andre har det som et mere eller mindre givtigt ben på den øvrige forretning, og andre igen ved næppe, at de også leverer dele eller komponenter til store skibe. En tommelfingerregel siger, at der indgår dele fra 2.000 forskellige maritime leverandører til at bygge et fragtskib, og at hovedparten kan leveres af danske virksomheder. Dannede symbiose Jens Stephensen, der har haft store og centrale stillinger i såvel dansk shipping som danske værfter, brancheorganisationer og institutioner, udtrykker det, som at leverandører af udstyr, stål, tankrensningsanlæg, mindre skibsmotorer osv. hele tiden har været der, men ikke har været så synlige. Den maritime industri, som den senere kom til at hedde, blev i virkeligheden skabt som leverandør til værfterne. Som en symbiose på den måde, at danske værfter jo brugte mange Jens Stephensen har haft store og centrale stillinger i såvel dansk shipping som danske værfter, brancheorganisationer og institutioner. Han fortæller, at leverandører af udstyr, stål, tankrensningsanlæg, mindre skibsmotorer traditionelt har levet i skyggen af værfterne. Foto: privat. danske leverandører. Men de blev alle sammen betegnet som underleverandører i forhold værfterne, der ligesom var topclass, husker Jens Stephensen, der blandt sine mange tillidshverv fra 1992 til 1995 var formand for Skibsværftsforeningen (senere Danske Maritime). Leverandører ikke fine nok Leverandørerne var ikke fine nok til at komme med i klubben, lyder det fra Jens Stephensen. I hvert fald indtil der var så få værfter tilbage, at værftsforeningen ændrede kurs og bød dem inden for. Motorproducenten og landets daværende største maritime arbejds- plads MAN Diesel & Turbo blev inviteret med som de første. De gamle værftsdirektører ville ikke have alle disse mindre underleverandører med. Opfattelsen var dengang, at de jo bare sidder og tuder og hyler uden for forkontorerne. De skal bare klemmes i pris. At sidde og være i Arven fra B&W Skønt B&W forlængst er lukket, lever arven fra Danmarks største arbejdsplads videre i flere virksomheder, som stortrives på verdensmarkedet læs side 10-12, 16-17 og 22-26 PJ Diesel voksede ud af oliekrisen i 70erne 7 6-8 Insider-beretning: De Færgeforlis satte gang skulle bare press 2 Det tager lang tid at bygge op... ... og så kort tid at bryde ned. Den danske klynge af maritime virksomheder er unik, men kan ikke klare sig uden opbakning fra politikere og offentlighed. Derfor må branchen død og pine fremstå samlet og stærk REDAKTØR: Nicolai Østergaard (ansv. chefredaktør) RE Happy 100th anniversary, Danske Maritime And thank you for a most productive partnership www.man-es.com 4 Fra under leverandør til Udstyrsleverandører udspringer af værfterne, men var ikke fine nok til at komme i samme klub, og de skulle bare presses i pris, husker en gammel shippingmand og værftsdirektør. I dag har den maritime industri overhalet værfterne på omsætning og indtjening PRODUCENTER 5 maritim topindustri forening med dem bagefter, for det var jo også en social forening, det ville man ikke, men det ændrede sig heldigvis, husker han. Den nu 77-årige Jens Stephensen forlod sine direktør- og bestyrelsesposter for år tilbage. Blandt de mange poster, han har bestridt, ud over forman 6 En yngre Anne-Mette Elsborg i den helt spæde start hos PJ Diesel. Fotoet er fra ca. 1980. 70ernes oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel Af Anne Ristorp Kraufeldt Året er 1978. En 28-årig i SDK ønsker Danske Maritime og alle medlemmerne tillykke med 100-års jubilæet. SHIPPING CHARTERING CRUISE LOGISTICS SDKGROUP.COM 8 Foto fra hallen hos PJ Diesel i Københavns Nordhavn anno 1980. PJ Diesel holder stadig til i samme lokaler, men der er sket en del udvikling gennem årene. - Vi udviklede og forædlede konceptet, for skibene fik jo også ofte problemer med blandt andet turboladere og plejlstænger, som vi tilbød at s FRA ÉN DANSK EVENTYRER TIL EN ANDEN VI ØNSKER DANSKE MARITIME TILLYKKE MED DE FØRSTE 100 ÅR I DET STORE DANSKE MARITIME EVENTYR. EVENTYRET OM EN BRANCHE, DER KRÆVER MOD, STYRKE OG EVENTYRLYST! VI ER SIKRE PÅ, I OGSÅ ER MED I DE NÆSTE 100 ÅRS SPÆNDENDE KAPITLER! 10 2. Generation af grundlægger, Kjeld H. Jensen poserer med en række af smøreapparater. Alle fotos: Hans Jensen Lubricators Et tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik BUNKERING IS A PEOPLES BUSINESS Bunker Holding is one of the worlds leading companies in bunker trading. But our greatest asset is not fuel: It is our staffs passion and know-how that has made us a global leader in our industry. We are looking for more dedicated and highly-skilled colleagues. Plea 12 To medarbejdere står bagved en række af mekaniske smøreapparater. Apparater, hvis originale princip og virkemetode stadig bliver brugt. Flid fik ham til at bestå fortsat skibe, fortæller Rasmus H. Jensen, der i dag er adm. direktør hos Hans Jensen Lubricators. Fabrikanten måtte derfor tænke kre 13 Stort Tillykke Med 100 Års Jubilæet 14 Det var på Kastrupvej, at produktionen af smøreapparater blev påbegyndt i 1922. Værkstedet, der var på blot 25 m2, blev hurtigt for lille, så i 1924 flyttede produktionen til Gullandsgade på Amager. Her beskæftigede Hans Peter Jensen en værkfører og 13 svende og lærlinge. Her et udsnit af medarb TILLYKKE MED 100 ÅRS PASSION FOR VORES BRANCHE KE Vi ønsker Danske Maritime tillykke med 100-års jubilæet USTCs egen historie går helt tilbage til 1876, og siden da har vi konstant udviklet os og er vokset med passionerede pionerer ved roret. I dag er vi en global koncern af virksomheder med konto 16 Dansk verdensmester i Wärtsilä Lyngsø Marine i Hørsholm har levet en omtumlet tilværelse, men med teknikken er der ingen slinger i valsen. Stifteren byggede verdens første system til at styre en skibsmotor fra kommandobroen. I dag er firmaet et af de to største i verden på sit felt, men var tæt 17 skibsautomation Fjernkontrol af hovedmotor var et stort, teknologisk skridt fremad. Foto: Lyngsø medvind hos skibsrederne og værfter var virksomheden lige ved at knække halsen. Sidst i halvfemserne kom vi i cashflow-problemer. Der var flere faktorer involveret, bl.a. en oversvømmelse af den ig 18 Færgeforlis viste redningsflåders værdi Ro på finanserne, stabil udvikling og langsigtet horisont har gjort privatejede VIKING Life-Saving Equipment fra Esbjerg til verdens største på oppustelige redningsflåder. En dramatisk redningsaktion under et færgeforlis gjorde virksomheden kendt ude i ve 19 Vikings redningsflåder fik et internationalt gennembrud i 1966, da de kom i brug under et skibsforlis ud for Norges kyst. Det kunne være endt i tragedie, da færgen Skagerak sprang læk under et kraftigt uvejr i september 1966 på vej fra Kristiansand i Norge med kurs mod Hirtshals. Foto: Viking De 20 Ingen kunne være i tvivl om, at færgen var i alvorlige problemer. Foto: Viking fortsat som alle var nogenlunde lige store. Siden har vi udviklet os meget inden for vores egen brand, og en konkurrent har opkøbt mange af de andre spillere. På trods af de mange opkøb vurderer jeg, at vi nok er den FUELLING SIMPLICITY We offer the most seamless streamlined bunkering process, thereby making it easier, safer and swifter for ships to refuel. Were ready to assist you with your questions, challenges and concerns on a local or global level. Bunker One. Fuelling simplicity. Check our physical supp 22 Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer B&Ws legendariske skibsmotorfabrik på Christianshavn producerede i sin levetid motorer med en samlet ydeevne på 10 mio. hestekræfter men i 1987 var det slut, og siden har københavnerbydelen Christianshav 23 Sådan så der ud på Christianshavn i 1950erne, hvor B&W-motorfabrikken producerede skibsmotorer på højtryk. I dag er der intet tilbage. Foto: DieselHouse Maskine til afdrejning af krumtapaksler. Opsat 1958 i værftets afdeling på Christianshavn. Foto: DieselHouse anshavn præget af eksklusive lejli 24 ØKs Selandia er berømt som skibet, der for alvor markerede, at dieselmotoren var klar til overtage dampmaskinens rolle i søfarten. Motoren var et gennembrud for B&W, hvis motorer i de efterfølgende årtier dominerende verdensmarkedet. Foto: M/S Museet for Søfart fortsat dre, at hestekrafttallet k 26 fortsat gear, så den kunne køre frem og bak med skruen. Men hos B&W opfandt man den direkte omstyrbare motor ved ØK s og B&W s fælles indsats. Dette effektiviserede dieselmotoren i hidtil uhørt grad idet et skift fra frem til bak nu tog mindre end 20 sekunder. Krisen ramte Op gennem 1920erne havd TILLYKKE Uni-Tankers ønsker stort tillykke til Danske Maritime og takker for 100 års bidrag til vækst og udvikling af Det Blå Danmark. Founded in 1995 as a subsidiary of United Shipping & Trading Company, Uni-Tankers is a leading tanker shipping company trading in the intermediate and small tanker 28 Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København Af Anne Ristorp Kraufeldt Med 300 kr. Prøv avisen 3 mdr. kun kr. 99,-* Vi vil være dit første valg, når det gælder om at holde sig orienteret om alt, hvad der sker inden for den maritime branche. Det hurtige overblik og de seneste nyheder får du på søfart.dk eller gennem vores daglige nyhedsbrev. Den dybe indsigt i branchen får du i vo 30 Knud E. Hansen tegnede stregerne til krydstogtskibet Phoenix - World City, der var på størrelse med et hangarskib. Den norske skibsreder fuldførte dog aldrig projektet Dansk skibsdesign i høj kurs Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finan 31 gang med skibsbygning som fag, og blev straks hevet ind hos Skibsteknisk Laboratorium. Til den store internationale skibsprøvetank i Hjortekær nord for København, hvor den navnkundige Professor Prohaska havde samlet et hold af internationalt anerkendte specialister inden for skibsteknisk design o 32 Danmarks værfter havde stor appetit på advokater Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand JURISTERI Af Nicolai Østergaard Den danske v Advokater for Det Blå Danmark Hos Gorrissen Federspiel er vi advokater for Det Blå Danmark. Vores søretspraksis daterer sig helt tilbage til 1890erne, og vi er førende rådgiver inden for rederi-, offshore- og transportindustrien og infrastruktur. Vi lægger vægt på internationale kompetencer, da vi 34 fortsat En særlig udfordring for værftsindustrien har ofte været den offentlige subsidiering. De gunstige afskrivningsregler for kommanditister, gav et særdeles godt finansieringsgrundlag for nybygningsmarkedet, mener Henrik Thal Jantzen. Subsidiering ødelægger den almindelige konkurrence blandt Ny robotteknologi sikrer effektive ventilationskanaler European Airvent Technology (E-AT) har introduceret en banebrydende teknologi til rensning og coating af ventilationsrør og skakter. En løsning, som sikrer et bedre arbejdsmiljø, store økonomiske besparelser og en grønnere profil for kunder i ma 36 Den norske skibsreder Knut Kloster ville skabe det største og mest fascinerende passagerskib nogensinde. Danske Knud E. Hansen designede skibet. Projektet blev aldrig til virkelighed. 5.200 overnattende passagerer på et enkelt skib lød nu nok alligevel lidt for vildt tilbage i 1983. Historien ha