22 Sommermagasin Af Flemming Haslund INTERVIEW Mads, vil du være med til en lille leg? Vi er vel en times tid inde i interviewet. Mads vender lige udfordringen et kvart sekund og siger så: - Ja, kom an! Mads, der gør sig klar til en leg, er Mads Rørvig, ny adm. direktør for brancheforeningen De Danske Bilimportører. Her hvor f.eks. Semler og Interdan, Ford og Toyota, men også lastbilproducenterne MAN og DAF står side om side. Mads Rørvig 34 år, og snart 35. Varieret CV med bl.a. Folketingsmedlem for Venstre og underdirektør i brancheorganisationen Finans Danmark har siddet i den stol, der i en årrække tilhørte Gunni Mikkelsen og før ham Bent Mikkelsen i en måneds tid. Så det er tid til Motor-magasinets første egentlige interview. Legen er dybest set simpel. En vandret streg. Til venstre står nul for at Mads Rørvig om fem år har fået ingen af sine visioner som manden i spidsen for bilimportører i Danmark igennem. Til højre fem, som udtryk for, at han Og jeg er så glad for, at jeg står i spidsen for en branche, der kan levere det, som politikerne forventer af os. har fået samtlige sine planer og ønsker og drømme igennem. Mads Rørvig hvor sætter du dit kryds? Måske er det urimeligt at invitere den nye adm. direktør til netop dette; selv at sætte et mål for hvor meget, han kan gennemføre. Rørvig har jo kun siddet i stolen i en måned; ja, mindre rent faktisk. Alt er fortsat vendt på hovedet på grund af corona. Manden skal da have en chance. Men jeg spiller op til den nye direktør efter en times samtale om mål, ambitioner, muligheder, opgaver. Og det står klart, at Mads Rørvig har sat sine mål. Han ved godt, hvad han vil; han ved, hvordan han kan være med til at styrke bilsalget i Danmark; og med den bilimportørernes forretning. Den største opgave her og nu Mads, du starter dit nye job under corona og med et bilsalg, der er væltet omkuld. Det er da velkommen til den virkelige verden! - Ja, jeg startede jo den 1. juni. Det virkeligt buldrede bilsalget var faldet omkuld det krævede hurtigt svar ud ad til. Så det endte jo med, at jeg var i TV2, før jeg mødte medarbejderne. Hvad er din største opgave her og nu? - På den korte bane er det at arbejde for at få en omlægning af registre- Fredag 3. juli 2020 ringsafgiften på nye biler. Dét betyder vanvittigt meget for hele branchen. - Og på den længere bane: Det er jo virkelig en brydningstid for hele bilbranchen og her tænker jeg ikke på corona, men i den større sammenhæng. At udledningen fra biler skal ned, er et krav. Så der sker så meget med produkterne. Bilfabrikkerne arbejder på at udvikle lav- og nulemissionsbiler, så vi kan forvente en stor udvikling. Biler bliver renere og i øvrigt generelt meget bedre. - Men jeg oplever, at der er to virkeligheder: Politikerne lever i så at sige i én virkelighed at tvinge lavere udslip igennem. Og bilfabrikkerne lever i en anden nemlig at omsætte politikernes krav til biler, der rent kan købes. - De er de to virkeligheder jeg glæder mig til at være med til at binde sammen. Apropos lavemissionbiler - jeg har ligefrem øvet mig på at sige lav- og nulemissionbiler og ikke elbiler. Det er vigtigt at vi ikke stirrer os blinde på netop elbiler som den eneste løsning på problemet med udslip. - Jeg har jo en fortid som politiker hos Venstre og som underdirektør hos Finans Danmark. Så jeg ved, hvad der skal til at sætte en dagsorden, og hvad der skal til at brænde igennem inde på Christiansborg. Hvad skal der til? - Man skal først og fremmest komme med noget konkret. Og netop her er vi fra De Danske Bilimportører godt kørende. For vi har den faglige indsigt. Vi har viden og statistikker, så vi kan kigge ind i virkeligheden om f.eks. ti år. - Vi kan præcist sige hvordan person- og lastbiler samt busser kan bidrage til CO2-nedsættelse. Vi kan således estimere udledningen fra en bilpark med CO2-forbedringer og tilsvarende for en bilpark uden CO2-forbedringer. Men tror politikerne på jer, I er jo immervæk en part? - Ja, jeg tror ikke, der stilles spørgsmålstegn ved vores estimater. En teknisk afgift, tak Bilbranchen bidrager jo med et stort beløb til statskassen senest har skatteminister Morten Bødskov opgjort beløbet til 50 mia. kroner. Kan det fortsætte? - Ja, det er mange penge. Og på tværs af Folketingets partier er der jo enighed om, at en afgørende del af statens budget skal komme herfra. Men det skaber jo en modsætning for på den ene side er der et krav om, at udslippet fra biler skal ned og samtidig er der et ønske om, at afgiften fra biler skal udgøre en stor del af bidraget. - Modsætningen understreges af, at der fra EUs side stilles stadig større Bilen er jo vigtig den kan bringe folk og varer fra A til B. Bilen er jo et smøremiddel i det moderne samfund. krav til bilfabrikanterne om at producere biler med lav emission og samtidig gør Folketinget med sin afgiftspolitik det vanskeligt at sælge lavemissionbiler. - Det er et mærkeligt kryds, som jeg gerne vil være med til at løse. Hvis du kunne bestemme hvordan skulle registreringsafgiften så være? - Jeg ønsker klart en teknisk registreringsafgift. Og jeg håber, vi kommer et stykke af vejen, når politikerne skal se på det i efteråret. Den nuværende er jo et udtryk for knopskydning på knopskydning men nu er der jo en hel ny på vej. Dybest set ønsker jeg generelt lavere registreringsafgifter på biler, men vi skal jo også arbejde indenfor realistiske rammer. Bilnørd eller ej? Du er direktør for de danske b i l limportører er du i virkeligheden en bilnørd? -Ha, jeg kan ikke reparere en brugt bil. Der skal der en god automekaniker til at hjælpe. Men jeg har altid gået op i biler. Tidligere kørte jeg BMW jeg var valgt til Folketinget i Jylland, men boede i København og skulle derfor køre meget. Jeg fik en bil, der lå godt på vejen jeg skulle køre fornuftigt, når jeg skulle bruge så mange timer på landevejen. Nu har jeg en Tesla 3 - ...og den havde jeg også inden, jeg fik mit nye job. Dine helt overordnede forventninger til din nye topstilling i den danske bilbranche? - Alt i alt. Mit nye job er et fedt job. Og jeg er så glad for, at jeg står i spidsen for en branche, som kan levere hvad medlemmerne og omverdenen forventer af os. - Bilen er jo vigtig den kan bringe folk og varer fra A til B. Bilen er jo et smøremiddel i det moderne samfund. Så ja, at stå i spidsen for en branche til glæde for kunderne og miljøet. Er der penge i det er der penge i at sælge elbiler? - Ja, folk vil gerne købe en bil også i fremtiden. Der er intet, der tyder på, at vi får færre penge mellem fingrene. Dernæst får vi også lækrere biler, der bliver markant bedre end dem i dag. - Jeg er derfor overbevist om, at der også i fremtiden er forretning at gøre for hele branchen uanset drivmiddel. Hvor bliver krydset så sat? Den lille leg hvor på stregen med nul helt til venstre og fem helt til højre sætter Mads Rørvig så sit kryds? Nul markerer, at han vurderer / gætter på / håber på, at han om fem år har fået gennemført ingen af sine ønsker for DDI og fem markerer, at han har fået gennemført dem alle. Kuglepennen er på vej hen til 5,0. Men efter lige et øjeblik sætter den et kryds ud for 4,8. - Err, 5,0. Det ville trods alt være urealistisk. Men næsten. Fredag 3. juli 2020 52. årgang n i s a g a m r e Somm www.motormagasinet.dk Værkstederne klar til sommer-rykind Sådan har værkstedskæderne forberedt sig på, at danskerne tager på bilferie i Danmark. Side 6-8 BILFORHANDLERE FØR OG EFTER CORONA Stor analyse af de 20 største bilforhandleres regnsk 2 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Coronakrisens trappestige Indhold Værkstederne i sommerlandet er klar til, at danskerne holder bilferie herhjemme. Side 6 KAN MAN SIGE noget godt om coronakrisen? Her blev det pludseligt helt stille ... ET KIG UD over den samlede danske autobranche kan samle Par kelfilter Specialisten Partikelfi lter specialisten Partikelfi Partikelfi lter lter specialisten specialisten Specialværksted for servicering af partikelfi ltre/katalysatorer Specialværksted for partikelfi ltre/katalysatorer Specialværksted Specialværkstedfor forservicering serviceringafafparti 4 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Bilsalget på vej ud af corona-krisen Efter et par hårde måneder, giver salgstallene for juni måned grund til optimisme. Den forgangne måneds bilsalg var kun beskedent lavere end i juni 2019, viser tallene fra De Danske Bilimportører. - Bilsalget er ved at være Hvad sller du op i 2025 når 50% af bilsalget sker på leasing eller abonnement? Kunderne ikke selv bestemmer hvor bilen skal have lavet service? 25% af køberne ønsker selvbetjening via interneet? Salg af biler på leasing, mobilitetsløsninger og serviceaaler er blevet hverdag hos os! P.J Auto i Vad 6 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Værkstederne klar til danskernes bilferie Corona-krisen betyder, at de fleste af os holder sommerferie i Danmark i år og det må give flere kunder på de danske autoværksteder. Men hvad har værkstederne gjort for at forberede sig på dette forventede sommer-ryk-i Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 7 Vi har sat ekstra fokus på emnet da flere af vores kunder skal holde ferie i Danmark eller skal køre ud på tur hjemmefra. Vi har lige nu en landsdækkende kampagne på AC-service, som kan bookes i vores online booking system. Her har kunderne også mulighed for at 8 Sommermagasin Flere kampagner Bosch Car Service sætter spot på AC-service, ferieguide, vejhjælp og faktura-opdeling. BOSCH Fra kæden Bosch Car Service siger kædechef Jacob Mortensen: - Vi har sat ekstra fokus på emnet da flere af vores kunder skal holde ferie i Jacob Mortensen, Bosch Car Servic Kampagnetilbud . j ø t k r æ v e s s e r p å p g n i n s ø l e k k a p e g i t Den rig Bruttopris 59.276,- Kampagnepris 29.998,890.0001 : ECOLINE VÆRKSTEDSERVICEVOGN 440.9992 : UNIVERSAL-HJULLEJESÆT 440.9995 : BASIC PRESSEVÆRKTØJSSÆT, 22 T 440.9997 : UNIVERSAL-PRESSEVÆRKTØJSSÆT TIL AKSELDELE, 38 - en del af Nordjysk Diesel-Elektro A/S Før Efter Tæt70807345 på dig uden Ventetid! Aalborg: Nordjysk Diesel-Elektro 9812 0911 Odense SV: Byrgesens Auto Eft. ApS 6617 3711 Aarhus: Ketner Aarhus 7080 7361 Gelsted: Gelsted Bilservice 5550 1353 Herning: Ketner Herning 9722 4499 Kalundborg: Fli Reparation og renovering af alufælge Har dine kunders alufælge fået ridser, hakker, eller er de blevet skæve, så kan de sagtens repareres! FØR Vi har investeret i det nyeste udstyr inden for fælgreparation og kan reparere, oprette og afdreje fælge så nøjagtigt, at de til forveksling ligner fabriksn 12 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Kunstige fugleklatter skal beskytte lakken Ford har taget specielle metoder i brug for at beskytte bilernes lak ved at fremstille kunstige syreklatter. Af Kim Lesanner UDVIKLING Alle kender det; at bilen er blevet beskidt, i bogstaveligste forstand, med fugl BLIV KLAR TIL EL 0G HYBRID Airconservice til el/hybridbiler: Skyllesæt eller ekstra maskine Opgrader din WAECO ASC-maskine med et hybridskyllesæt så kan du servicere el- og hybridbiler sikkert og nemt. Skal du servicere mange el/hybridbiler? Spar tid og penge ved at investere i en specialmaskine ti Thomas Thomsen, teknisk træner og Commercial Director John Speet foran den nye Wheel Restore fælgmaskine. Foto: HBC System Kosmetiske reparationer i voldsom Med en ny opfindelse lå HBC System klar til et heftigt forår, men så kom Covid-19 og udskød alt. Da chokket havde lagt sig, steg efterspørgsle vækst under coronakrisen ge smart repair-løsninger, simpelthen fordi folk er blevet mere prisbevidste under krisen. Vi giver forhandlerne mulighed for at give en billigere pris til slutkunden på et 360 graders kosmetisk bilsyn, når de alligevel har bilen inde til et teknisk serviceeftersyn. Og det e 16 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Salgsrekord i 2019 kan 2020 så undgå at blive en katastrofe Bilsalget satte rekorder sidste år. Efter salgssucces og corona ligner 2020 én stor nedtur. Men ikke nødvendigvis; således ser fx Bjarne Nielsen frem til en travl sommer med ketchupeffekt. Af Carolin 17 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 SAMLET UDVIKLING PÅ BUNDLINJEN I 2019 faldt branchens samlede bundlinje med 92,3 mio. kr. - svarende til et fald på 13 procent. 700,0 600,0 Ejner Hessel Holding A/S oplevede det største fald på bundlinjen på 28,4 mio. kr. 500,0 Semler Retail A/S har proce 18 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Group ApS (tidligere Bjarne Nielsen Holding) øger begge bundlinjen med tocifrede millionbeløb. Hos Andersen Biler skyldes fremgangen især salg af materielle anlægsaktiver, mens Nielsen Car Group har fusioneret med BN-BH Invest ApS, hvilket betyder at Bilerne PROLINE CENTER Som Proline Center, er du specialist i olie og additiver. Dit værksted kan servicere dine kunder med know how og med stærke leverandører, giver du kunden en god oplevelse på dit Proline Center. Proline Center tilbyder: Markedsføring. Kunden finder dig på rensdinmotor.dk. Teknisk supp 20 Mads Rørvig er der overhovedet penge i elbiler? ... og hører politikerne efter, hvad I siger? Mads Rørvig er ny adm. direktør for brancheorganisationen De Danske Bilimportører med 49 bilmærker. Politikerne lever i én virkelighed og bilfabrikkerne lever i en anden. Jeg vil gerne være med til at 21 22 Sommermagasin Af Flemming Haslund INTERVIEW Mads, vil du være med til en lille leg? Vi er vel en times tid inde i interviewet. Mads vender lige udfordringen et kvart sekund og siger så: - Ja, kom an! Mads, der gør sig klar til en leg, er Mads Rørvig, ny adm. direktør for brancheforeningen De Mads Rørvig blå bog Navn: Mads Rørvig Stilling: Adm. direktør, De Danske Bilimportører Uddannelse: Cand.merc. Copenhagen Business School, 2010. Alder: 34 år Født: Viborg Bor i København Civilt: Bor sammen med Kersti og deres fælles datter Olivia på tre år. Hobby: Nyder tiden med familien, i båden o Claus W. Nyboe, direktør hos Auto IT A/S, mærker en stigende interesse fra bilforhandlere, der ønsker at digitalisere salgsprocessen. Foto: Auto IT A/S Digitale værktøjer sælger flere biler Ved at digitalisere kan bilforhandlere optimere salgsprocesserne og gøre vejen til slutsedlen kortere. Hos Au Hvis data viser, at en sælger har mange prøvekørsler, der fører til få slutsedler, kan det give god mening at udvikle den sælgers potentiale sammen med en anden sælger, hvor data viser få prøvekørsler, der resulterer i mange slutsedler, fortæller Claus W. Nyboe. Biltorvet.dk samler forhandlerne Auto 26 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Et ikon vender tilbage på himlen Goodyears luftskib Blimp er tilbage og markerer den amerikanske dækproducents nye europæiske tiltag. MARKEDSFØRING Det legendariske luftskib Goodyear Blimp flyver igen hen over Europa. Blimps tilbagevenden er en del af de senes Det betaler sig at klippe ledningen Ved at skifte kompressoren ud med batteridrevet elværktøj, kan autobranchen spare op mod 90 procent per kompressor. Værktøjet fra MILWAUKEE styrker ikke bare økonomien på værkstedet men sikrer også bedre arbejdsmiljø og øger effektiviteten Af Pia Bundgaard Hansen 28 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Elbil-markedet hæmmet af dyr Danske elbilister i foreningen FDEL har klaget til Forbruger- og Konkurrencestyrelsen over, hvad de kalder en jungle af hæmmende prisstrukturer, som kan hindre salget af elbiler. Af Kim Lesanner OMSTILLING Der er tæt på monopolag- Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 29 ladestrøm på farten nemmere og billigere ladning uden abonnement. Heldigvis er der nye spillere på banen nu, som udfordrer de store selskaber det håber vi vil føre til større åbenhed i markedet. Anna Hilden kører e-Golf fra privaten i Ringkøbing og argument 30 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 App på tværs af el-ladestationer Bosch gør det let at oplade elbilen via 150.000 ladestationer i Europa og næsten 4000 i Danmark pt. Af Kim Lesanner GENNEMSKUELIGT Det bliver fremover nemmere for elbilejere at oplade bilen, finde en ledig ladestander, få over NY DATO VORES AUTOBRANCHE 2020 - Hvor er pengene i den grønne omstilling? Motor-magasinet inviterer til konference, hvor vi samler hele autobranchen. Vores Autobranche 2020 afholdes i samarbejde med AutoBranchen Danmark, Bilbranchen DI og Dansk Bilbrancheråd. Vi glæder os til at se dig 30. novemb 32 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Formel 1 for begyndere Har du aldrig tilbragt en weekend i sofaen med fjernsynet kørende til lyden af brølende V6-motorer? Og giver denne sommers staycation anledning til at tjekke motorsportens kongeklasse ud. Så er her en guide, der klæder dig på til at få s Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 33 Romain Grosjean og Kevin Magnussen fotograferet i Melbourne, Australien den 12. marts, mens de begge stadig treode, der skulle køres Formel 1. Men corona kom i vejen og løbet blev aflyst. (Foto: Haas) Af Allan Bauer GRID 15. marts skulle starten være gået i M 34 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Honda motoren sidder i: Red Bull Racing og Scuderia AlphaTauri (tidligere Toro Rosso) Bremserne Med hastigheder over 300 km/t skal bilerne kunne bremse i en fart. En Formel 1-racer kan bremse fra 300 km/t. til fuldt stop på fire sekunder. Nedbremsning fra 20 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 35 Kevin Magnussen mødte den danske motorpresse via et videolink. Han glæder sig til igen at komme på asfalt denne weekend. (Foto: NENT Group) En uforudsigelig F1-sæson i vente Vinder Hamilton sit syvende verdensmesterskab? Hvordan vil en fyret Vettel gebærde si 36 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Ambassadørerne omsætter fart til salg Deres job er at køre racerbil og at vinde. Men jobbet har også en helt anden side; at være ambassadør for et bilmærke eller en sponsor; at stå i spidsen netop dér, hvor racerløb bliver til branding og markedsføring. Hvord Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 37 Det er sjældent, at jeg ser dem, der virkelig bestemmer i øjnene. Men det er jo vigtigt for mig at arbejde med bosserne. Michael Christensen, ambassadør, Porsche Året er 2018: Porsche fylder 70 - Porsche har vundet på Le Mans - alt er godt. En situation, hvor 38 Sommermagasin Fredag 3. juli 2020 Christian Lundgaard ikke bare siger Renault med munden men med hele kroppen. (Foto: Haslund) Michelle Gatting ved sin lillalakerede Ferrari; ingen tvivl om, at hun er kvindelig racerkører. (Foto: Gatting Facebook) Michelle Galling den kvindelige ambasadør C B.A. Maskinservice i givtigt samarbejde Siden B.A. Maskinservice ApS startede med import og salg af Techno Vectors 3D styretøjsudmålere er det kun gået en vej, og det er fremad. På godt tre et halvt år er der solgt mere end 130 nye 3D udmålere. Der kan kun lade sig gøre hvis man sælger er unikt prod BRÆNDER DU FOR ADDITIVER, MOTORRENS OG BILPLEJE? Så har vi et koncept til dit professionelle værksted Hvad er LongLife Center? LongLife Center er et landsdækkende netværk, hvor LIQUI MOLY produkter, såsom additiver, motorrens og bilpleje, kombineret med fagligt uddannet personale på dit professione