22
fe m e rn
Annoncetillæg
Kompetencer i blandt andet PE-svejsning
vejen til opgaver med nyt Femernprojekt
VVS-installatør Johnny Rasmussen i Maribo er et mindre og traditionelt VVS-firma med
en lang række erhvervs- og privatkunder, men så kan de også det med PE-svejsning, som
forsyningsselskaber og nu også Femernprojektet har draget fordel af.
AF JENS KISKER
I gennem snart 30 år har Johnnys VVS
arbejdet med traditionelle VVS-opgaver,
men PE-svejsningen plastsvejsning af
vand-kloak og trykledninger i jorden er
blevet en slags spidskompetence, som de
har udviklet gennem årene, og som nu er
blevet endnu mere aktuel med det nye Femern-byggeri på Lolland-Falster.
Den er egentlig en gammel metode, men
stadig den bedste metode til at svejse plastledninger på. Oprindeligt var det vandværker m.m., vi arbejdede med, og i den forbindelse tog relevante kurser og fik certifikater
og maskiner, så det er blevet en større del af
vores virksomhed. Det har givet arbejde for
en del forsyningsselskaber i området, og ad
den vej er vi blevet koblet på nogle udbud af
ledninger til Femern-projektet. Det gik ligesom slag i slag og har været meget spændende for os, fortæller Johnny Rasmussen,
indehaver af Johnnys VVS.
Det har givet arbejde
for en del forsyningsselskaber i området, og ad den
vej er vi blevet koblet på
nogle udbud af ledninger
til Femern-projektet
Johnny Rasmussen, indehaver af Johnnys VVS.
med et aktuelle projekt, siger Johnny Rasmussen:
Vi har haft to-fire mand gående på de
projekter det meste af tiden, og for en virksomhed af vores størrelse er det store opgaver, der er tale om. Det har også drejet sig
om brandledninger og magasiner en slags
brandpuder med 400 m3 vand, som vi skal
være med på yderligere én af. Desuden er
der en del tilslutning af vand i alla mulige
sammenhænge. Det er rigtig gode referen-
PE-svejsningen plastsvejsning af vand-kloak
og trykledninger i jorden er blevet en slags
spidskompetence.
Foto: Johnnys VVS
som Johnnys VVS håber at blive en del af.
Som Johnny Rasmussen påpeger, så er det
nok et afgørende parameter, at man har været med undervejs. Johnnys VVS betjener
fortsat privatkunder i området, og det agter
de at fortsætte med, siger han:
Det gælder om at brede forretningen ud,
så kundekredsen opretholdes. Som mange
andre har vi udfordringer med at rekruttere
nye kvalificerede folk, som vi godt kan bruge. Der er travlt for tiden med Femern-projektet og de øvrige kunder, så vi søger folk,
men oplever også, at det er svært at skaffe
arbejdskraft.
OM JOHNNYS VVS
Johnnys VVS har haft to-fire mand på arbejdet omkring Femern-forbindelsen i lang tid.
Foto: Johnnys VVS
Gode referenceprojekter
som forhåbentlig giver
yderligere opgaver på sigt
Johnnys VVS arbejder primært gennem
FLC Tunnel Group I/S og FLC Portal Group
på blandt andet fabrikken i forbindelse med
Femern-forbindelsen. Det har betydet meget med det netværk og de kontakter, som
virksomheden har fået både tidligere og nu
ceprojekter for os, som forhåbentlig kan
kvalificere til nye projekter for eksempelvis
forsyningsselskaberne. Det er sjovt at være
med til, og vi får testet engelskkundskaberne med det franske ingeniører, og hvem vi
nu ellers møder undervejs.
Svært at rekruttere kvalificerede folk
Når først projektet er etableret, vil der nok
også kommer noget vedligeholdelse m.m.,
Johnnys VVS er en installatør med knap 30 års
erfaring som selvstændig i branchen. Firmaet
leverer mange forskellige ydelser til kunder på
Lolland-Falster og Sydsjælland, men også gerne
uden for området.
Johnnys VVS arbejder både for private kunder
og erhvervskunder, såvel som renovering og
nybyggeri. Arbejdet ligger primært inden for
VVS-arbejde, blikkenslagerarbejde, kloakarbejde,
PE-svejsning og diamantboring, men firmaet har
mange kompetencer.
Læs mere på www.jrvvs.dk
MAGASINET FEMERN
DANMARKS NYE KNUDEPUNKT Femern A/S: Udgravning til Femern Tunnelen er over halvvejs Direktør i DI Transport, Karsten Lauritzen: Femern vil skabe en pokkers masse muligheder Fokus: Stort potentiale i samarbejde med lokale kræfter Annoncetillæg 2022
2 FE M E RN Annoncetillæg Lolland trækker Danmark ind mod Europas midte En sildestime og et par krabber fik sig en overraskelse en halvkølig formiddag i november sidste år, da uhyret Magnor - verdens største gravemaskine blev samlet og sat i gang med at udgrave 15 mio. kubikmeter havbund til den
FE M E RN Annoncetillæg Femern-forbindelsen i tal Byggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. m2 Det vil tage 10 min at køre gennem tunnelen i bil og 7 min Femern-tunnelen bliver Byggepladsens samlede areal er over 18 300 ha kilometer lan
4 fe m e rn Annoncetillæg Karsten Lauritzen fra DI: Femern vil skabe en pokkers masse muligheder Femernforbindelsen er lig med nye muligheder. Både for erhvervslivet som helhed og for de lokalsamfund, som er påvirket af den nye forbindelse, lyder det fra Karsten Lauritzen, branchedirektør for D
Digitalisering er vejen til en grønnere byggebranche Når GSVs maskiner snurrer på de danske byggepladser, bliver brugen monitoreret og analyseret. På den måde kan GSVs kunder bruge maskinerne mere effektivt og spare CO2. Den digitale effektivisering har sparet GSV for indkøbet af 1.000 nye maskiner,
6 fe m e rn Annoncetillæg Femern Bælt-projektet. Visualisering: RAT JV og Schønherr A/S Verdens største sænketunnel kræver innovative løsninger Rambøll er rådgivende ingeniør på Femern Bælt-projektet i konsortium med firmaerne Arup og TEC. Kom med ind i maskinrummet og hør, hvad det kræver af i
fe m e rn Femern Bælt-projektet. ne sker med særlige fugebånd af metal og gummi, som også injiceres med mørtel. Da der ikke er gennemgående armering mellem segmenterne er elementet bevægeligt, og derfor laver man en forspænding af hele elementet med spændkabler igennem alle ni segmenter, så det bl
8 fe m e rn Annoncetillæg Danmarkshistoriens største byggeprojekt skaber historisk vækst og udvikling Den kommende Femernforbindelse kommer til at påvirke Sydsjælland og Lolland-Falster med specialister, fabrik, investeringer og en medfølgende udvikling for hele området i fremtiden. AF JENS KISKE
fe m e rn Annoncetillæg 9 Foto leveret af Blue Water Shipping Logistiske løsninger med lokalt udgangspunkt Det er et større logistisk puslespil at servicere de mange skibe, der er i gang med at udgrave renden til sænketunnelen i Femern-forbindelsen opgaven varetages af Blue Water Shipping, der
10 Fe m e rn Annoncetillæg SH Group er eksperter i service og vedligehold. Foto: SH Group Stort potentiale for opgaver med alsidige kompetencer og produkter SH Group er en stor og alsidig service- og udstyrsleverandør, og gennem kontakter til operatører og Femern Belt Suppliers har de etableret
Fe m e rn Annoncetillæg SH Group er klar til ydelser med mekanik, hydraulik og elektronik. Stadig på udkig efter potentielle opgaver på Femern-projektet. Foto: SH Group tæller Klaus Rasmussen, Sitemanager på Femernprojektet for SH Group. Stor egenproduktion og strategi som sikrer kunder hele pak
12 FE M E RN Annoncetillæg Verdens største gravemaskine søsat Verdens største flydende gravemaskine Magnor blev sidste år søsat ved en usædvanlig operation i Aabenraa Fjord. Her blev et specialbygget fragtskib med den enorme gravemaskine ombord sænket under vandet med vilje. Derefter kunne Magno
fe m e rn Annoncetillæg 13 Erfarne dykkere til specialopgaver under vand BB Diving har lang erfaring med dykkeropgaver til undersøgelser, service og arbejde under vand på skibe, platforme og tunneler m.m. Med avanceret udstyr og professionelle dykker er de klar til nye opgaver ved Femern og i Es
14 fe m e rn Annoncetillæg HAKI er i Femern-projektet og Semco Maritime byder ind Den svenske stilladsproducent er involveret via nogle af deres kunder, lokale stilladsfirmaer og faste samarbejdspartnere. Semco Maritime A/S har budt på en stilladsentreprise på Femern-projektet, men den internati
fe m e rn Annoncetillæg HAKI er involveret i Femern Bælt-projektet. del af projektet. Desuden er er der også et lokalt firma, der skal levere trappetårne og adgangsveje. Det er et firma, der også bygger med Haki stillads, så det drypper også på os, da det er noget, som vi leverer. Vi håber også,
16 Fe m e rn Annoncetillæg Udgravning til Femerntunnelen er over halvvejs Udgravningen med verdens største gravemaskine skrider planmæssigt frem. Det samme gør arbejdet med fabrikshallerne, der alle tre vil være færdige til produktion af elementer i 2023. For nylig er arbejdet med nedkørsler til
Fe m e rn Annoncetillæg 17 Fotos: Femern I Danmark har vi lige overdraget bygningen af tunnelportalen til den næste entreprenør, så på det område er man i Tyskland omkring et halvt år bagud i forhold til det, der er lavet på den danske side. Her har vi jo lavet et meget stort inddæmmet område 7
18 FE M E RN Annoncetillæg Kontakt fra lærlinge til mestre og omvendt via ny app Med appen Zeeker kan lærlinge, svende, mestre og ufaglærte hurtigt og enkelt registrere sig med oplysninger, så de kan få kontakt og eventuelt grundlag for en læreplads eller en stilling. AF JENS KISKER Hvis tanken
fe m e rn Annoncetillæg 19 Flere større infrastrukturprojekter øger behovet for entreprenører til vands DBB Dredging er et af de ganske få danske uddybningsfirmaer, der foreløbigt har været i gang på byggeriet af Femernforbindelsen. Men der er gang i de danske havneudvidelser og kystsikringer m.m
20 fe m e rn Annoncetillæg GEMÜs tyske hovedkontor. Ordre til tunnelfabrik kan være vejen til nye markeder For GEMÜ Danmark betyder ordren på ventiler til betonfabrikken ved Femernforbindelsen nye netværk og samarbejder, som skal bane vejen for nye kunder i nye brancher. AF JENS KISKER GEMÜ Dan
fe m e rn Annoncetillæg 21 Stefan A. H. Holmgren, Operations- og Marketing Manager hos GEMÜ Danmark sammen med Torben Hartoft, Project Coordinator, hos GEMÜ Danmark foran en tegning af ventilen til tunnelfabrikken i Rødby. opgaver, som dit projekt kræver. Vi sørger for at sætte dig i forbindelse
22 fe m e rn Annoncetillæg Kompetencer i blandt andet PE-svejsning vejen til opgaver med nyt Femernprojekt VVS-installatør Johnny Rasmussen i Maribo er et mindre og traditionelt VVS-firma med en lang række erhvervs- og privatkunder, men så kan de også det med PE-svejsning, som forsyningsselskaber
Easy Hammer Betonfjerner EASY HAMMER betonfjerner er et effektivt og miljøvenligt kemikalie til afrensning af beton, mørtel og cement på maskiner, værktøj samt betonbiler. Betonfjerneren er en GEL som påføres med EASY Hammer sprøjte eller værktøj i et tyndt lag. Lad GEL virke i ca 20 min. og opefter
SMÅT MATERIEL NUL UDLEDNING FRE BYGGEPL PLA ADS DS FREMTIDE MTIDE NS NS BYGGE E DR RE EV VE ET T ER R BAT BAT TE TE R R II D SLUT MED BENZIN BENZIN & LEDNINGER LEDNINGER BET ON AT VIBR K AP OR - TÅ - LY S S AV DI RN - NT AMA BOR EMA S D - NE KINE BRY D SH NING Se hele MX FUELTM-sor