Digitalisering er vejen til en
grønnere byggebranche
Når GSVs maskiner snurrer på de danske byggepladser, bliver brugen monitoreret
og analyseret. På den måde kan GSVs kunder bruge maskinerne mere effektivt og
spare CO2. Den digitale effektivisering har sparet GSV for indkøbet af 1.000 nye
maskiner, og det er en kæmpe fordel for både klima og pengepung.
GSVs administrerende direktør Dan O. Vorsholt
har blæst til digital kamp mod maskiner, der
står stille. Derfor bliver maskinerne i GSV chippet
og monitoreret digitalt, så GSV og kunderne har
et præcist overblik over, hvor meget og hvordan
maskinerne bliver brugt.
Maskiner skal ikke fyre husleje af hos entreprenørerne, men bruges optimalt. Tidligere har det
været svært at få det fulde overblik, og derfor
så vi alt for ofte, at maskinerne stod stille, hvilket
er spild af penge for entreprenørerne. Men det
betød også, at vi skulle købe flere maskiner, end
der reelt er brug for, siger Dan O. Vorsholt.
Deleøkonomien skal vi skubbe til, fordi vores
udlejningsmaskiner bliver udnyttet langt mere
optimalt, end entreprenørerne selv kan udnytte
deres egne maskiner. Alene det giver en kæmpe
gevinst for industrien og CO2-regnskabet.
Det betyder, at GSVs kunder kan følge maskinerne digitalt enten på web eller app og bl.a. se,
hvor maskinerne befinder sig, hvordan de kører,
og hvor meget de påvirker miljøet.
GSV Materieludlejning A/S
Baldersbuen 5, 2640 Hedehusene
+45 70 12 13 15, www.gsv.dk
Det er nu blevet muligt at dokumentere vores
kunders aktuelle forbrug og dermed er der
mulighed for at planlægge besparelser både
i CO2 regnskabet og på de samlede driftsomkostninger. Fokus på bæredygtige løsninger på
byggepladsen skal dokumenteres, og det skal vi
hjælpe med, forklarer Dan O. Vorsholt.
Deleøkonomi er vejen frem
Generelt er tendensen i byggeindustrien, at entreprenører og ejendomsudviklere gerne vil arbejde
mere bæredygtigt. Det skal GSV kunne support-
Digitalisering sparer indkøb af 1.000 maskiner
GSV har digitaliseret og effektiviseret sine interne
processer, hvilket har gjort, at virksomhedens
maskiner nu bruges mere effektivt. Faktisk er
tiden, hvor maskinerne står på værksted eller
bliver klargjort, faldet fra 16 procent helt ned til
otte procent. Effektiviseringen svarer til en
kapacitet på 1.000 maskiner, som GSV
således ikke behøver at indkøbe.
Vi giver vores kunder mulighed for at danne sig
et digitalt overblik, som medfører markant færre
ledige dage og en langt bedre udnyttelse af det
materiel, vi allerede har. Det giver også os som
udlejer et bedre overblik, så kunderne får præcis
de maskiner, de skal bruge, når de skal bruge
dem, siger Dan O. Vorsholt.
f.eks. CSR- og årsrapporter samt se, hvor længe
deres lejede materiel har stået stille. På den
måde får kunderne et bedre datagrundlag for at
afmelde tidligere og spare penge.
Deleøkonomien skal vi skubbe til,
fordi vores udlejningsmaskiner
bliver udnyttet langt mere optimalt,
end entreprenørerne selv kan
udnytte deres egne maskiner.
Alene det giver en kæmpe gevinst
for industrien og CO2-regnskabet.
Mere effektivitet er klimavenligt
GSV er netop gået i luften med næste skridt i
digitaliseringsrejsen: Kunderne får via GSVs
dashboard Mit GSV blandt andet mulighed for
at dokumentere deres egen CO2-påvirkning til
Dan O. Vorsholt, CEO i GSV
ere, mener Dan O. Vorsholt, som oplever en stor
interesse for den mere miljøvenlige tendens,
hvor man lejer maskiner i stedet for at eje dem.
DANMARKS NYE KNUDEPUNKT Femern A/S: Udgravning til Femern Tunnelen er over halvvejs Direktør i DI Transport, Karsten Lauritzen: Femern vil skabe en pokkers masse muligheder Fokus: Stort potentiale i samarbejde med lokale kræfter Annoncetillæg 2022
2 FE M E RN Annoncetillæg Lolland trækker Danmark ind mod Europas midte En sildestime og et par krabber fik sig en overraskelse en halvkølig formiddag i november sidste år, da uhyret Magnor - verdens største gravemaskine blev samlet og sat i gang med at udgrave 15 mio. kubikmeter havbund til den
FE M E RN Annoncetillæg Femern-forbindelsen i tal Byggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. m2 Det vil tage 10 min at køre gennem tunnelen i bil og 7 min Femern-tunnelen bliver Byggepladsens samlede areal er over 18 300 ha kilometer lan
4 fe m e rn Annoncetillæg Karsten Lauritzen fra DI: Femern vil skabe en pokkers masse muligheder Femernforbindelsen er lig med nye muligheder. Både for erhvervslivet som helhed og for de lokalsamfund, som er påvirket af den nye forbindelse, lyder det fra Karsten Lauritzen, branchedirektør for D
Digitalisering er vejen til en grønnere byggebranche Når GSVs maskiner snurrer på de danske byggepladser, bliver brugen monitoreret og analyseret. På den måde kan GSVs kunder bruge maskinerne mere effektivt og spare CO2. Den digitale effektivisering har sparet GSV for indkøbet af 1.000 nye maskiner,
6 fe m e rn Annoncetillæg Femern Bælt-projektet. Visualisering: RAT JV og Schønherr A/S Verdens største sænketunnel kræver innovative løsninger Rambøll er rådgivende ingeniør på Femern Bælt-projektet i konsortium med firmaerne Arup og TEC. Kom med ind i maskinrummet og hør, hvad det kræver af i
fe m e rn Femern Bælt-projektet. ne sker med særlige fugebånd af metal og gummi, som også injiceres med mørtel. Da der ikke er gennemgående armering mellem segmenterne er elementet bevægeligt, og derfor laver man en forspænding af hele elementet med spændkabler igennem alle ni segmenter, så det bl
8 fe m e rn Annoncetillæg Danmarkshistoriens største byggeprojekt skaber historisk vækst og udvikling Den kommende Femernforbindelse kommer til at påvirke Sydsjælland og Lolland-Falster med specialister, fabrik, investeringer og en medfølgende udvikling for hele området i fremtiden. AF JENS KISKE
fe m e rn Annoncetillæg 9 Foto leveret af Blue Water Shipping Logistiske løsninger med lokalt udgangspunkt Det er et større logistisk puslespil at servicere de mange skibe, der er i gang med at udgrave renden til sænketunnelen i Femern-forbindelsen opgaven varetages af Blue Water Shipping, der
10 Fe m e rn Annoncetillæg SH Group er eksperter i service og vedligehold. Foto: SH Group Stort potentiale for opgaver med alsidige kompetencer og produkter SH Group er en stor og alsidig service- og udstyrsleverandør, og gennem kontakter til operatører og Femern Belt Suppliers har de etableret
Fe m e rn Annoncetillæg SH Group er klar til ydelser med mekanik, hydraulik og elektronik. Stadig på udkig efter potentielle opgaver på Femern-projektet. Foto: SH Group tæller Klaus Rasmussen, Sitemanager på Femernprojektet for SH Group. Stor egenproduktion og strategi som sikrer kunder hele pak
12 FE M E RN Annoncetillæg Verdens største gravemaskine søsat Verdens største flydende gravemaskine Magnor blev sidste år søsat ved en usædvanlig operation i Aabenraa Fjord. Her blev et specialbygget fragtskib med den enorme gravemaskine ombord sænket under vandet med vilje. Derefter kunne Magno
fe m e rn Annoncetillæg 13 Erfarne dykkere til specialopgaver under vand BB Diving har lang erfaring med dykkeropgaver til undersøgelser, service og arbejde under vand på skibe, platforme og tunneler m.m. Med avanceret udstyr og professionelle dykker er de klar til nye opgaver ved Femern og i Es
14 fe m e rn Annoncetillæg HAKI er i Femern-projektet og Semco Maritime byder ind Den svenske stilladsproducent er involveret via nogle af deres kunder, lokale stilladsfirmaer og faste samarbejdspartnere. Semco Maritime A/S har budt på en stilladsentreprise på Femern-projektet, men den internati
fe m e rn Annoncetillæg HAKI er involveret i Femern Bælt-projektet. del af projektet. Desuden er er der også et lokalt firma, der skal levere trappetårne og adgangsveje. Det er et firma, der også bygger med Haki stillads, så det drypper også på os, da det er noget, som vi leverer. Vi håber også,
16 Fe m e rn Annoncetillæg Udgravning til Femerntunnelen er over halvvejs Udgravningen med verdens største gravemaskine skrider planmæssigt frem. Det samme gør arbejdet med fabrikshallerne, der alle tre vil være færdige til produktion af elementer i 2023. For nylig er arbejdet med nedkørsler til
Fe m e rn Annoncetillæg 17 Fotos: Femern I Danmark har vi lige overdraget bygningen af tunnelportalen til den næste entreprenør, så på det område er man i Tyskland omkring et halvt år bagud i forhold til det, der er lavet på den danske side. Her har vi jo lavet et meget stort inddæmmet område 7
18 FE M E RN Annoncetillæg Kontakt fra lærlinge til mestre og omvendt via ny app Med appen Zeeker kan lærlinge, svende, mestre og ufaglærte hurtigt og enkelt registrere sig med oplysninger, så de kan få kontakt og eventuelt grundlag for en læreplads eller en stilling. AF JENS KISKER Hvis tanken
fe m e rn Annoncetillæg 19 Flere større infrastrukturprojekter øger behovet for entreprenører til vands DBB Dredging er et af de ganske få danske uddybningsfirmaer, der foreløbigt har været i gang på byggeriet af Femernforbindelsen. Men der er gang i de danske havneudvidelser og kystsikringer m.m
20 fe m e rn Annoncetillæg GEMÜs tyske hovedkontor. Ordre til tunnelfabrik kan være vejen til nye markeder For GEMÜ Danmark betyder ordren på ventiler til betonfabrikken ved Femernforbindelsen nye netværk og samarbejder, som skal bane vejen for nye kunder i nye brancher. AF JENS KISKER GEMÜ Dan
fe m e rn Annoncetillæg 21 Stefan A. H. Holmgren, Operations- og Marketing Manager hos GEMÜ Danmark sammen med Torben Hartoft, Project Coordinator, hos GEMÜ Danmark foran en tegning af ventilen til tunnelfabrikken i Rødby. opgaver, som dit projekt kræver. Vi sørger for at sætte dig i forbindelse
22 fe m e rn Annoncetillæg Kompetencer i blandt andet PE-svejsning vejen til opgaver med nyt Femernprojekt VVS-installatør Johnny Rasmussen i Maribo er et mindre og traditionelt VVS-firma med en lang række erhvervs- og privatkunder, men så kan de også det med PE-svejsning, som forsyningsselskaber
Easy Hammer Betonfjerner EASY HAMMER betonfjerner er et effektivt og miljøvenligt kemikalie til afrensning af beton, mørtel og cement på maskiner, værktøj samt betonbiler. Betonfjerneren er en GEL som påføres med EASY Hammer sprøjte eller værktøj i et tyndt lag. Lad GEL virke i ca 20 min. og opefter
SMÅT MATERIEL NUL UDLEDNING FRE BYGGEPL PLA ADS DS FREMTIDE MTIDE NS NS BYGGE E DR RE EV VE ET T ER R BAT BAT TE TE R R II D SLUT MED BENZIN BENZIN & LEDNINGER LEDNINGER BET ON AT VIBR K AP OR - TÅ - LY S S AV DI RN - NT AMA BOR EMA S D - NE KINE BRY D SH NING Se hele MX FUELTM-sor