Digitalisering er vejen til en grønnere byggebranche Når GSVs maskiner snurrer på de danske byggepladser, bliver brugen monitoreret og analyseret. På den måde kan GSVs kunder bruge maskinerne mere effektivt og spare CO2. Den digitale effektivisering har sparet GSV for indkøbet af 1.000 nye maskiner, og det er en kæmpe fordel for både klima og pengepung. GSVs administrerende direktør Dan O. Vorsholt har blæst til digital kamp mod maskiner, der står stille. Derfor bliver maskinerne i GSV chippet og monitoreret digitalt, så GSV og kunderne har et præcist overblik over, hvor meget og hvordan maskinerne bliver brugt. Maskiner skal ikke fyre husleje af hos entreprenørerne, men bruges optimalt. Tidligere har det været svært at få det fulde overblik, og derfor så vi alt for ofte, at maskinerne stod stille, hvilket er spild af penge for entreprenørerne. Men det betød også, at vi skulle købe flere maskiner, end der reelt er brug for, siger Dan O. Vorsholt. Deleøkonomien skal vi skubbe til, fordi vores udlejningsmaskiner bliver udnyttet langt mere optimalt, end entreprenørerne selv kan udnytte deres egne maskiner. Alene det giver en kæmpe gevinst for industrien og CO2-regnskabet. Det betyder, at GSVs kunder kan følge maskinerne digitalt enten på web eller app og bl.a. se, hvor maskinerne befinder sig, hvordan de kører, og hvor meget de påvirker miljøet. GSV Materieludlejning A/S Baldersbuen 5, 2640 Hedehusene +45 70 12 13 15, www.gsv.dk Det er nu blevet muligt at dokumentere vores kunders aktuelle forbrug og dermed er der mulighed for at planlægge besparelser både i CO2 regnskabet og på de samlede driftsomkostninger. Fokus på bæredygtige løsninger på byggepladsen skal dokumenteres, og det skal vi hjælpe med, forklarer Dan O. Vorsholt. Deleøkonomi er vejen frem Generelt er tendensen i byggeindustrien, at entreprenører og ejendomsudviklere gerne vil arbejde mere bæredygtigt. Det skal GSV kunne support- Digitalisering sparer indkøb af 1.000 maskiner GSV har digitaliseret og effektiviseret sine interne processer, hvilket har gjort, at virksomhedens maskiner nu bruges mere effektivt. Faktisk er tiden, hvor maskinerne står på værksted eller bliver klargjort, faldet fra 16 procent helt ned til otte procent. Effektiviseringen svarer til en kapacitet på 1.000 maskiner, som GSV således ikke behøver at indkøbe. Vi giver vores kunder mulighed for at danne sig et digitalt overblik, som medfører markant færre ledige dage og en langt bedre udnyttelse af det materiel, vi allerede har. Det giver også os som udlejer et bedre overblik, så kunderne får præcis de maskiner, de skal bruge, når de skal bruge dem, siger Dan O. Vorsholt. f.eks. CSR- og årsrapporter samt se, hvor længe deres lejede materiel har stået stille. På den måde får kunderne et bedre datagrundlag for at afmelde tidligere og spare penge. Deleøkonomien skal vi skubbe til, fordi vores udlejningsmaskiner bliver udnyttet langt mere optimalt, end entreprenørerne selv kan udnytte deres egne maskiner. Alene det giver en kæmpe gevinst for industrien og CO2-regnskabet. Mere effektivitet er klimavenligt GSV er netop gået i luften med næste skridt i digitaliseringsrejsen: Kunderne får via GSVs dashboard Mit GSV blandt andet mulighed for at dokumentere deres egen CO2-påvirkning til Dan O. Vorsholt, CEO i GSV ere, mener Dan O. Vorsholt, som oplever en stor interesse for den mere miljøvenlige tendens, hvor man lejer maskiner i stedet for at eje dem. DANMARKS NYE KNUDEPUNKT Femern A/S: Udgravning til Femern Tunnelen er over halvvejs Direktør i DI Transport, Karsten Lauritzen: Femern vil skabe en pokkers masse muligheder Fokus: Stort potentiale i samarbejde med lokale kræfter Annoncetillæg 2022 2 FE M E RN Annoncetillæg Lolland trækker Danmark ind mod Europas midte En sildestime og et par krabber fik sig en overraskelse en halvkølig formiddag i november sidste år, da uhyret Magnor - verdens største gravemaskine blev samlet og sat i gang med at udgrave 15 mio. kubikmeter havbund til den FE M E RN Annoncetillæg Femern-forbindelsen i tal Byggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. m2 Det vil tage 10 min at køre gennem tunnelen i bil og 7 min Femern-tunnelen bliver Byggepladsens samlede areal er over 18 300 ha kilometer lan 4 fe m e rn Annoncetillæg Karsten Lauritzen fra DI: Femern vil skabe en pokkers masse muligheder Femernforbindelsen er lig med nye muligheder. Både for erhvervslivet som helhed og for de lokalsamfund, som er påvirket af den nye forbindelse, lyder det fra Karsten Lauritzen, branchedirektør for D Digitalisering er vejen til en grønnere byggebranche Når GSVs maskiner snurrer på de danske byggepladser, bliver brugen monitoreret og analyseret. På den måde kan GSVs kunder bruge maskinerne mere effektivt og spare CO2. Den digitale effektivisering har sparet GSV for indkøbet af 1.000 nye maskiner, 6 fe m e rn Annoncetillæg Femern Bælt-projektet. Visualisering: RAT JV og Schønherr A/S Verdens største sænketunnel kræver innovative løsninger Rambøll er rådgivende ingeniør på Femern Bælt-projektet i konsortium med firmaerne Arup og TEC. Kom med ind i maskinrummet og hør, hvad det kræver af i fe m e rn Femern Bælt-projektet. ne sker med særlige fugebånd af metal og gummi, som også injiceres med mørtel. Da der ikke er gennemgående armering mellem segmenterne er elementet bevægeligt, og derfor laver man en forspænding af hele elementet med spændkabler igennem alle ni segmenter, så det bl 8 fe m e rn Annoncetillæg Danmarkshistoriens største byggeprojekt skaber historisk vækst og udvikling Den kommende Femernforbindelse kommer til at påvirke Sydsjælland og Lolland-Falster med specialister, fabrik, investeringer og en medfølgende udvikling for hele området i fremtiden. AF JENS KISKE fe m e rn Annoncetillæg 9 Foto leveret af Blue Water Shipping Logistiske løsninger med lokalt udgangspunkt Det er et større logistisk puslespil at servicere de mange skibe, der er i gang med at udgrave renden til sænketunnelen i Femern-forbindelsen opgaven varetages af Blue Water Shipping, der 10 Fe m e rn Annoncetillæg SH Group er eksperter i service og vedligehold. Foto: SH Group Stort potentiale for opgaver med alsidige kompetencer og produkter SH Group er en stor og alsidig service- og udstyrsleverandør, og gennem kontakter til operatører og Femern Belt Suppliers har de etableret Fe m e rn Annoncetillæg SH Group er klar til ydelser med mekanik, hydraulik og elektronik. Stadig på udkig efter potentielle opgaver på Femern-projektet. Foto: SH Group tæller Klaus Rasmussen, Sitemanager på Femernprojektet for SH Group. Stor egenproduktion og strategi som sikrer kunder hele pak 12 FE M E RN Annoncetillæg Verdens største gravemaskine søsat Verdens største flydende gravemaskine Magnor blev sidste år søsat ved en usædvanlig operation i Aabenraa Fjord. Her blev et specialbygget fragtskib med den enorme gravemaskine ombord sænket under vandet med vilje. Derefter kunne Magno fe m e rn Annoncetillæg 13 Erfarne dykkere til specialopgaver under vand BB Diving har lang erfaring med dykkeropgaver til undersøgelser, service og arbejde under vand på skibe, platforme og tunneler m.m. Med avanceret udstyr og professionelle dykker er de klar til nye opgaver ved Femern og i Es 14 fe m e rn Annoncetillæg HAKI er i Femern-projektet og Semco Maritime byder ind Den svenske stilladsproducent er involveret via nogle af deres kunder, lokale stilladsfirmaer og faste samarbejdspartnere. Semco Maritime A/S har budt på en stilladsentreprise på Femern-projektet, men den internati fe m e rn Annoncetillæg HAKI er involveret i Femern Bælt-projektet. del af projektet. Desuden er er der også et lokalt firma, der skal levere trappetårne og adgangsveje. Det er et firma, der også bygger med Haki stillads, så det drypper også på os, da det er noget, som vi leverer. Vi håber også, 16 Fe m e rn Annoncetillæg Udgravning til Femerntunnelen er over halvvejs Udgravningen med verdens største gravemaskine skrider planmæssigt frem. Det samme gør arbejdet med fabrikshallerne, der alle tre vil være færdige til produktion af elementer i 2023. For nylig er arbejdet med nedkørsler til Fe m e rn Annoncetillæg 17 Fotos: Femern I Danmark har vi lige overdraget bygningen af tunnelportalen til den næste entreprenør, så på det område er man i Tyskland omkring et halvt år bagud i forhold til det, der er lavet på den danske side. Her har vi jo lavet et meget stort inddæmmet område 7 18 FE M E RN Annoncetillæg Kontakt fra lærlinge til mestre og omvendt via ny app Med appen Zeeker kan lærlinge, svende, mestre og ufaglærte hurtigt og enkelt registrere sig med oplysninger, så de kan få kontakt og eventuelt grundlag for en læreplads eller en stilling. AF JENS KISKER Hvis tanken fe m e rn Annoncetillæg 19 Flere større infrastrukturprojekter øger behovet for entreprenører til vands DBB Dredging er et af de ganske få danske uddybningsfirmaer, der foreløbigt har været i gang på byggeriet af Femernforbindelsen. Men der er gang i de danske havneudvidelser og kystsikringer m.m 20 fe m e rn Annoncetillæg GEMÜs tyske hovedkontor. Ordre til tunnelfabrik kan være vejen til nye markeder For GEMÜ Danmark betyder ordren på ventiler til betonfabrikken ved Femernforbindelsen nye netværk og samarbejder, som skal bane vejen for nye kunder i nye brancher. AF JENS KISKER GEMÜ Dan fe m e rn Annoncetillæg 21 Stefan A. H. Holmgren, Operations- og Marketing Manager hos GEMÜ Danmark sammen med Torben Hartoft, Project Coordinator, hos GEMÜ Danmark foran en tegning af ventilen til tunnelfabrikken i Rødby. opgaver, som dit projekt kræver. Vi sørger for at sætte dig i forbindelse 22 fe m e rn Annoncetillæg Kompetencer i blandt andet PE-svejsning vejen til opgaver med nyt Femernprojekt VVS-installatør Johnny Rasmussen i Maribo er et mindre og traditionelt VVS-firma med en lang række erhvervs- og privatkunder, men så kan de også det med PE-svejsning, som forsyningsselskaber Easy Hammer Betonfjerner EASY HAMMER betonfjerner er et effektivt og miljøvenligt kemikalie til afrensning af beton, mørtel og cement på maskiner, værktøj samt betonbiler. Betonfjerneren er en GEL som påføres med EASY Hammer sprøjte eller værktøj i et tyndt lag. Lad GEL virke i ca 20 min. og opefter SMÅT MATERIEL NUL UDLEDNING FRE BYGGEPL PLA ADS DS FREMTIDE MTIDE NS NS BYGGE E DR RE EV VE ET T ER R BAT BAT TE TE R R II D SLUT MED BENZIN BENZIN & LEDNINGER LEDNINGER BET ON AT VIBR K AP OR - TÅ - LY S S AV DI RN - NT AMA BOR EMA S D - NE KINE BRY D SH NING Se hele MX FUELTM-sor