fe m e rn
Femern Bælt-projektet.
ne sker med særlige fugebånd af metal og
gummi, som også injiceres med mørtel.
Da der ikke er gennemgående armering
mellem segmenterne er elementet bevægeligt, og derfor laver man en forspænding af
hele elementet med spændkabler igennem
alle ni segmenter, så det bliver et stift hele,
man kan sejle med, siger Susanne Kalmar
Pedersen.
Specialelementerne er en udfordring i
sig selv at konstruere, da de skal produceres som ét stort element, som er bredere og
højere end standardelementerne.
Men hvordan transporterer man så det
enormt tunge element?
Man skubber elementerne fra fabrikken
ud i en tørdok og lukker vand ind. Elementerne er lukkede med vandtætte skotter i
enderne og indeholder luft, så de faktisk
kan flyde og som Arkimedes Lov siger,
så vejer legemer i vand ikke helt så meget, siger Asger Knudsen, civilingeniør og
Direktør for Transporti Rambøll-Danmark.
Asger er endvidere formand for JVet RAT,
der er hovedrådgiver for F
emerntunnel
projektet.
Det kan dog gå galt, hvis man ikke er omhyggelig og præcis, tilføjer han og nævner
et eksempel fra Øresundtunnel projektet.
Da man for at forebygge uheld i transporten af det trettende element havde navngivet det 12A, gik det alligevel galt, da et
endeskot blev utæt, og der kom vand ind i
elementet, som derefter sank.
Ekstrem præcision
Når elementerne er forsynet med sænkepontoner og er bugseret ud i bæltet med
fire slæbebåde og skal sænkes ned, fyldes
elementets indbyggede ballasttanke med
vand, og elementet sænkes ned med kabler og trækkes mod det foregående element
med hydraulik. Det lyder enkelt, men kræver enorm præcision, stille vejr og gunstige
strøm- og bølgeforhold og positionering
fra fire GNSS-stationer med ned til 8 millimeters nøjagtighed.
Når elementerne så er lagt ned på bunden, og der er fyldt jord omkring, skærer
MAGASINET FEMERN
Annoncetillæg
Visualisering: RAT JV og Schønherr A/S
Femern Bælt-projektet.
man spændkablerne over, og fugerne med
de førnævnte vandtætte fugebånd imellem
segmenterne kan absorbere de bevægelser,
som sætninger og temperatursvingninger i
løbet af året medfører, siger Susanne Kalmar Pedersen.
Lysforholdene er et andet innovativt element. Rådgiverteamets arkitekter (Wilkinson Eyre og Schønherr) lavede et koncept
for, hvordan man kunne lyssætte en lang
tunnel med bl.a. skærme med bevægelse,
skiftende farver og mindre afstand mellem
lysbuer frem mod midten, så folk havde en
idé om, hvor langt de var. Det er dog endnu
ikke besluttet, hvordan det bliver, og der kan
også opstå nye teknologiske muligheder
undervejs, påpeger Susanne Kalmar Pedersen.
Innovativ bygherre
Asger Knudsen roser bygherren, Femern
A/S, for en meget innovativ tilgang og åbenhed over for nye løsninger og teknologier,
hvilket udfordrer og styrker rådgivere og
deltagende entreprenørers internationale
konkurrenceevne.
Han mener, at den danske stat har gjort
det rigtige ved at sætte sig i spidsen for
projektet, selvom det forbinder Danmark og
Tyskland.
7
Jeg tror, at det bliver en rigtig stor succes. Til dels i form af arbejdspladser både i
udførelsesfasen og den efterfølgende driftsfase. Der er heller ingen tvivl om, at det er
meget innovativt med selve selskabskonstruktionen, som også er anvendt på Storebælt og Øresundsforbindelserne. Staten
yder garantier til selskabet, så der internationalt kan lånes penge til projektet meget
billigt, og så længe økonomien er sund, så
koster det derved ikke staten penge, siger
Asger Knudsen.
Sund & Bælt Partners roser han også som
et innovativt initiativ.
Det er en overbygning på selskabsstruk-
Visualisering: RAT JV og Schønherr A/S
turen, hvor man bringer erfaringer og viden
med både design, udførelse samt drift &
vedligehold ud internationalt. Man udvikler en række teknologier på både Storebælt,
Øresund og Femern inden for droner, sensorer og AI, hvor man udvikler og tester nye
principper, som kan forlænge levetiden, siger Asger Knudsen.
Nye avancerede vedligeholdelsesteknologier kombineret med et effektivt og systematisk vedligehold har fx øget den estimerede levetid på Storebælt til 200 år, og
tilsvarende kan den foreløbigt estimerede
designlevetid på 120 år for Femern-tunnelen efter al sandsynlighed også øges markant.
FAKTA
Rambøll Gruppen A/S er en global rådgivende
ingeniør-, arkitekt- og konsulentvirksomhed
grundlagt i København med aktiviteter verden over. I dag beskæftiger Rambøll 16.500
medarbejdere, der skaber bæredygtige løsninger
på tværs af: Byggeri; Transport; Vand; Miljø &
Sundhed; Arkitektur & Landskab; Energi og Managementrådgivning. Rambøll er ledende partner i
rådgiverkonsortiet Ramboll-Arup-TEC JV, som er
hovedrådgiver for Femern A/S.
DANMARKS NYE KNUDEPUNKT Femern A/S: Udgravning til Femern Tunnelen er over halvvejs Direktør i DI Transport, Karsten Lauritzen: Femern vil skabe en pokkers masse muligheder Fokus: Stort potentiale i samarbejde med lokale kræfter Annoncetillæg 2022
2 FE M E RN Annoncetillæg Lolland trækker Danmark ind mod Europas midte En sildestime og et par krabber fik sig en overraskelse en halvkølig formiddag i november sidste år, da uhyret Magnor - verdens største gravemaskine blev samlet og sat i gang med at udgrave 15 mio. kubikmeter havbund til den
FE M E RN Annoncetillæg Femern-forbindelsen i tal Byggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. m2 Det vil tage 10 min at køre gennem tunnelen i bil og 7 min Femern-tunnelen bliver Byggepladsens samlede areal er over 18 300 ha kilometer lan
4 fe m e rn Annoncetillæg Karsten Lauritzen fra DI: Femern vil skabe en pokkers masse muligheder Femernforbindelsen er lig med nye muligheder. Både for erhvervslivet som helhed og for de lokalsamfund, som er påvirket af den nye forbindelse, lyder det fra Karsten Lauritzen, branchedirektør for D
Digitalisering er vejen til en grønnere byggebranche Når GSVs maskiner snurrer på de danske byggepladser, bliver brugen monitoreret og analyseret. På den måde kan GSVs kunder bruge maskinerne mere effektivt og spare CO2. Den digitale effektivisering har sparet GSV for indkøbet af 1.000 nye maskiner,
6 fe m e rn Annoncetillæg Femern Bælt-projektet. Visualisering: RAT JV og Schønherr A/S Verdens største sænketunnel kræver innovative løsninger Rambøll er rådgivende ingeniør på Femern Bælt-projektet i konsortium med firmaerne Arup og TEC. Kom med ind i maskinrummet og hør, hvad det kræver af i
fe m e rn Femern Bælt-projektet. ne sker med særlige fugebånd af metal og gummi, som også injiceres med mørtel. Da der ikke er gennemgående armering mellem segmenterne er elementet bevægeligt, og derfor laver man en forspænding af hele elementet med spændkabler igennem alle ni segmenter, så det bl
8 fe m e rn Annoncetillæg Danmarkshistoriens største byggeprojekt skaber historisk vækst og udvikling Den kommende Femernforbindelse kommer til at påvirke Sydsjælland og Lolland-Falster med specialister, fabrik, investeringer og en medfølgende udvikling for hele området i fremtiden. AF JENS KISKE
fe m e rn Annoncetillæg 9 Foto leveret af Blue Water Shipping Logistiske løsninger med lokalt udgangspunkt Det er et større logistisk puslespil at servicere de mange skibe, der er i gang med at udgrave renden til sænketunnelen i Femern-forbindelsen opgaven varetages af Blue Water Shipping, der
10 Fe m e rn Annoncetillæg SH Group er eksperter i service og vedligehold. Foto: SH Group Stort potentiale for opgaver med alsidige kompetencer og produkter SH Group er en stor og alsidig service- og udstyrsleverandør, og gennem kontakter til operatører og Femern Belt Suppliers har de etableret
Fe m e rn Annoncetillæg SH Group er klar til ydelser med mekanik, hydraulik og elektronik. Stadig på udkig efter potentielle opgaver på Femern-projektet. Foto: SH Group tæller Klaus Rasmussen, Sitemanager på Femernprojektet for SH Group. Stor egenproduktion og strategi som sikrer kunder hele pak
12 FE M E RN Annoncetillæg Verdens største gravemaskine søsat Verdens største flydende gravemaskine Magnor blev sidste år søsat ved en usædvanlig operation i Aabenraa Fjord. Her blev et specialbygget fragtskib med den enorme gravemaskine ombord sænket under vandet med vilje. Derefter kunne Magno
fe m e rn Annoncetillæg 13 Erfarne dykkere til specialopgaver under vand BB Diving har lang erfaring med dykkeropgaver til undersøgelser, service og arbejde under vand på skibe, platforme og tunneler m.m. Med avanceret udstyr og professionelle dykker er de klar til nye opgaver ved Femern og i Es
14 fe m e rn Annoncetillæg HAKI er i Femern-projektet og Semco Maritime byder ind Den svenske stilladsproducent er involveret via nogle af deres kunder, lokale stilladsfirmaer og faste samarbejdspartnere. Semco Maritime A/S har budt på en stilladsentreprise på Femern-projektet, men den internati
fe m e rn Annoncetillæg HAKI er involveret i Femern Bælt-projektet. del af projektet. Desuden er er der også et lokalt firma, der skal levere trappetårne og adgangsveje. Det er et firma, der også bygger med Haki stillads, så det drypper også på os, da det er noget, som vi leverer. Vi håber også,
16 Fe m e rn Annoncetillæg Udgravning til Femerntunnelen er over halvvejs Udgravningen med verdens største gravemaskine skrider planmæssigt frem. Det samme gør arbejdet med fabrikshallerne, der alle tre vil være færdige til produktion af elementer i 2023. For nylig er arbejdet med nedkørsler til
Fe m e rn Annoncetillæg 17 Fotos: Femern I Danmark har vi lige overdraget bygningen af tunnelportalen til den næste entreprenør, så på det område er man i Tyskland omkring et halvt år bagud i forhold til det, der er lavet på den danske side. Her har vi jo lavet et meget stort inddæmmet område 7
18 FE M E RN Annoncetillæg Kontakt fra lærlinge til mestre og omvendt via ny app Med appen Zeeker kan lærlinge, svende, mestre og ufaglærte hurtigt og enkelt registrere sig med oplysninger, så de kan få kontakt og eventuelt grundlag for en læreplads eller en stilling. AF JENS KISKER Hvis tanken
fe m e rn Annoncetillæg 19 Flere større infrastrukturprojekter øger behovet for entreprenører til vands DBB Dredging er et af de ganske få danske uddybningsfirmaer, der foreløbigt har været i gang på byggeriet af Femernforbindelsen. Men der er gang i de danske havneudvidelser og kystsikringer m.m
20 fe m e rn Annoncetillæg GEMÜs tyske hovedkontor. Ordre til tunnelfabrik kan være vejen til nye markeder For GEMÜ Danmark betyder ordren på ventiler til betonfabrikken ved Femernforbindelsen nye netværk og samarbejder, som skal bane vejen for nye kunder i nye brancher. AF JENS KISKER GEMÜ Dan
fe m e rn Annoncetillæg 21 Stefan A. H. Holmgren, Operations- og Marketing Manager hos GEMÜ Danmark sammen med Torben Hartoft, Project Coordinator, hos GEMÜ Danmark foran en tegning af ventilen til tunnelfabrikken i Rødby. opgaver, som dit projekt kræver. Vi sørger for at sætte dig i forbindelse
22 fe m e rn Annoncetillæg Kompetencer i blandt andet PE-svejsning vejen til opgaver med nyt Femernprojekt VVS-installatør Johnny Rasmussen i Maribo er et mindre og traditionelt VVS-firma med en lang række erhvervs- og privatkunder, men så kan de også det med PE-svejsning, som forsyningsselskaber
Easy Hammer Betonfjerner EASY HAMMER betonfjerner er et effektivt og miljøvenligt kemikalie til afrensning af beton, mørtel og cement på maskiner, værktøj samt betonbiler. Betonfjerneren er en GEL som påføres med EASY Hammer sprøjte eller værktøj i et tyndt lag. Lad GEL virke i ca 20 min. og opefter
SMÅT MATERIEL NUL UDLEDNING FRE BYGGEPL PLA ADS DS FREMTIDE MTIDE NS NS BYGGE E DR RE EV VE ET T ER R BAT BAT TE TE R R II D SLUT MED BENZIN BENZIN & LEDNINGER LEDNINGER BET ON AT VIBR K AP OR - TÅ - LY S S AV DI RN - NT AMA BOR EMA S D - NE KINE BRY D SH NING Se hele MX FUELTM-sor