STYRMAND HOS MÆRSK 18 gynder typisk for Wakinyila be nen. Efter g da lig de in m En al morge oen fra kl. 4-8 om ndt på skibet br på gt va ed m gå ru er det tid til at rd. morgenmaden udstyret om bo ds he er kk si og dan og br er e og tjekk et par tim kost og har fri Så spiser hun fro kl. 16. Vagten slutter så kl. en ste morgen møder så ind ig ligt i seng, for næ Privat tid r gå n : 20, og hu to Fo t igen kl. 3.30. ringer vækkeure besætningen sammen med l ju de jre fe or. Foto: Privat Wakinyila et Bro Distribut ib sk nk ta på rd om bo Wakinyila tilbrag te det meste af si noget af en om væltning, da hu n praktiktid på et containerski n efter endt ud Her står hun ve dannelse fik job b, så det var d skibsankeret. på et tankskib. Foto: Privat På langfart med et tankskib Wakinyila Running Petersen er 28 år og andenstyrmand hos Maersk Tankers. Hun er vild med det internationale miljø på skibene og drømmer om en dag at blive overstyrmand TANKSKIBE Af Ursula Rechnagel Taylor Det var lidt af en tilfældighed, at Wakinyila Running Petersen fra Aarhus landede på et kæmpestort tankskib som andenstyrmand. 28-årige Wakinyila er indtil videre den første i familien og den eneste i sin vennekreds, som har valgt et liv til søs. Oprindelig ville jeg gerne være rejseguide. Men så faldt jeg over en annonce fra Mærsk, som søgte kadetter til deres skibe. Jeg havde aldrig hørt om uddannelsen før, men da jeg læste om den, passede det rigtig godt med mit ønske om at komme ud og rejse og møde andre kulturer, fortæller Wakinyila, som er halvt amerikaner og halvt dansker. Jeg har altid haft et meget internationalt liv, gået på international højskole og haft mange udenlandske venner. Så jeg har altid gerne villet have et job, hvor jeg kunne møde andre kulturer. Samtidig elsker jeg at rejse rundt i verden, siger hun. MAN s018 122 S3F 1709.indd 18 Wakinyila blev i 2013 optaget som elev - i søfartssprog kadet - hos Mærsk og kom ud og sejle med et af rederiets containerskibe. Samlet var hun i praktik i godt et år på et skib, mens resten af uddannelsen fandt sted på Svendborg International Maritime Academy (SIMAC). Nervepirrende start I foråret 2017 var Wakinyila færdiguddannet som skibsfører og fik job hos Maersk Tankers. Rederiet råder over en flåde på omkring 164 produkttankere, dvs. skibe der sejler med eksempelvis olieprodukter. Jeg må indrømme, at det var rigtig nervepirrende lige til at starte med, for jeg havde meget erfaring med at sejle med containerskib, men jeg vidste rigtig lidt om tankskibe. Men det var en oplevelse, og jeg er meget glad for at være i tank nu, siger hun. Et containerskib sejler som regel i fast rutefart fra havn til havn, mens tankskibe hyres af kunderne til forskellige ture ligesom en taxa. På et containerskib har du en helt fast rute, og du ved præcis, hvornår du er i den ene og den anden havn. Med et tankskib ved du ikke altid, hvor skal hen, eller hvor langt du skal sejle. Så hvis man godt kan lide at vide, præcis hvad der skal ske, så skal man ikke sejle med tankskib, forklarer Wakinyila. Hun har indtil videre sejlet i både Nord- og Mellemamerika og det meste af Asien og Europa. Hvad er dine ambitioner for fremtiden? Lige nu er jeg rigtig glad for at sejle, så jeg vil egentlig gerne bare fortsætte, som det er. Mit mål er at blive overstyrmand på et tidspunkt, men det er ikke noget, der haster. Jeg vil heller ikke sige, at jeg aldrig vil være kaptajn, men det er i hvert fald noget, der ligger mange år ude i fremtiden. Tænker du, at du vil sejle i resten af din karriere? Jeg regner i hvert fald med at jeg bliver ved med at sejle, indtil jeg af en eller anden årsag ikke synes, det er sjovt eller spændende mere. Der er jo mange kvinder, der gerne vil have børn og derfor går i land. Men jeg tror ikke, at det for mig vil være af den årsag, jeg stopper med at sejle. Så længe jeg trives i det jeg laver og synes, det er spændende, og jeg lærer en masse, så vil jeg blive på søen. Men man ved jo aldrig, hvad der sker om fem-ti år. Det bedste og det sværeste Hvad er det bedste ved at være til søs? For mig er det helt sikkert en blanding af det internationale miljø og de mennesker, man arbejder med. Og at man står med rigtig meget ansvar derude, når man sidder på broen og styrer skibet. Man kan jo ikke bare sætte sig og smide benene op på bordet. Man skal tænke meget og kunne handle, for man er ansvarlig for, at skibet kommer fra A til B. Og hvad er det sværeste? Det kan være rigtig hårdt, at man ikke får så meget søvn, fordi vi arbejder i skiftehold. Men jeg synes faktisk, det hårdeste er, at man går glip af mange 12-09-2018 08:15:26 Sådan Foto: BLUE FUTURE Din guide til et job i den maritime verden September 2018 Maskinmester hos Mærsk Efter 90 dage til søs kommer jeg hjem med så mange historier, at jeg kan fylde et helt bibliotek 21-årige Magnus Bladt Køster læser til maskinmester Læs om alle de spændende jobmuligheder i Det Blå Danmar 2 Hvad drømmer du om? Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder - både på skibene, i produktionsvirksomhederne og hos rederierne Du kommer hurtigt til søs, du oplever godt kammeratskab og mø 3 Arbejde på et værft Som skibsmekaniker, skibsmontør eller maritim smed bliver du ekspert i de mange systemer, der får et skib til at fungere Side 28-29 Maskinmester Du arbejder med avanceret maskineri til søs eller kan få en karriere på land som projektleder i en virksomhed Side 8 og 14-15 Sej KOMPETENCEKRAV, KOMPETENCEUDVIKLING OG KOMPETENCEOPDAGELSE Marstal Navigationsskole har i mange år været garant, for at enhver i det maritime erhverv til enhver tid har kunnet få både de nødvendige lovpligtige samt andre kurser på det maritime område. Vi har sikret den højest faglige standard i skar LÆR AT LEDE - LÆS TIL SKIBSFØRER Ærø er et ideelt sted at studere og bo. Ærø har korte afstande, men højt til loftet. Ærø er indbegrebet af det maritime miljø og liv. KONTAKT STUDIEVEJLEDER TLF. 62 53 10 75 BOSÆTNINGSMEDARBEJDER TLF. 6352 5003 WWW.MARNAV.DK FØLG OS PÅ FACEBOOK Kystskipper Skibsf SØFARTSUDDANNELSE 6 Én skole - tre karrierer til søs Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) uddanner både skibsførere, maskinmestre og skibsofficerer, som er en kombination af de to uddannelser. Tre af de studerende fortæller her om livet på skolen og til søs Tekst og fotos: Ursula Rechn SE 7 Laura Andersen begyndte på SIMACs skibsofficeruddannelse i januar 2014. Laura vil være bossen Som skibsofficer kan Laura Andersen både styre skibet og reparere motoren. Samtidig får hun en lederuddannelse SKIBSOFFICER Kombinationen af en lederuddannelse og muligheden for at komme ud og se v SØFARTSUDDANNELSE 8 Magnus Bladt Køster begyndte på SIMACs maskinmesterlinje i 2015. måde, da han under en sejlads fik til opgave at skifte nogle gamle trykluftrør ud på skibet. Rørene skulle males, men det vidste jeg ikke, så jeg havde bare lagt dem ned. Det tog flere dage, og da jeg var færdig, SE 9 FAKTA: UDDANNELSER PÅ SIMAC Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere. Skolen udbyder tre uddannelsesretninger: 1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som st SØMANDSUDDANNELSE 10 Den nye maritime grunduddannelse i Frederikshavn har tiltrukket mere end 20 unge til skolestart efter sommerferien. Her et lille udsnit af det unge. Foto: Nicolai Østergaard Bliv sømand og bo på skolen Ny sømandsuddannelse i Frederikshavn tilbyder de unge at bo på skolen og f SE 11 Jonas Boldsen, Rødding: Victor Gjedde, Værløse: Jeg vil ikke arbejde på kontor Jeg vil ud, hvor jeg kan føle mig fri Jeg hørte om uddannelsen, fordi min storebror gik på HF Søfart og var glad for det. Jeg gennemførte en almindelig HHX-uddannelse, men vidste ikke rigtig, hvad jeg ville. IVE T K A R ATTRKTKITV E EV EE V I I LS T E K N N R R RA ER ATA TTA D TAT TA D AU EE ÅRER IV L LS LS LS T B E E E K N N N A ET N N R ADD A Å ÅEÅ T DU DD TA IL R UD UA K L L L LS R B B B E A N ET ET ET M L LND KLKÅK ID TID TLD TAID U R RAR B A A ET M M M D N N N L A A A I DTD D ARK M N A D UDDANNELS IVE T K A ATTR ELSER NN UDDA AKTB Å IVLE ET R D T L R AT I E K LS R E A N M N AN DA UDD BLÅ ET D TIL ARK M N A D ÅBENT H U PÅ MAR S TEC 7. NOVE MBER 2018 KL. 18-2 0 UDDANNELSE U U UDDANNELSE MED GLOBALE MULIGHEDER MED GLOBALE SAMMEN SKABERMULIGHEDER VI FREMTIDEN En maritim uddannelse er et spring MASKINMESTER 14 Allervigtigst under adgangskurset er nok din studiegruppe, hvor man presser hinanden til at få tingene gjort Harald Fisker Glavind i AAMS topmoderne maskinrumssimulator. Her er den sat på til et dieselmekanisk low-speed maskineri. Fotos: Søren L. Hviid HARALD FISKER GLAVIND, MASK ER 15 Vi har ikke så meget selvstudie som jeg har hørt, der er på mange andre videregående uddannelser. Der er faktisk ret meget klasseundervisning. Det syntes jeg er virkeligt godt, da underviserene ofte tager udgangspunkt i deres egne praktiske erfaringer ude fra branchen. Vi er også blevet unde 2 BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE Hvad drømmer BLUE BLUE FUTURE FUTURE BLUE FUTURE du om? 3 Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder både på skibene, i produktionsvirksomhe SØULK ELLER SØULK ELLER LANDKRABBE? LANDKRABBE? DU VÆLGER SELV DU VÆLGER SELV Den moderne maskinmester er meget mere end af maskinmestrene Den maritim. moderne80% maskinmester er megetarbejder mere iend dagmaritim. på land,80% hvorafde driver og videreudvikler maskinmestrene arbejder fabrikker, vind STYRMAND HOS MÆRSK 18 gynder typisk for Wakinyila be nen. Efter g da lig de in m En al morge oen fra kl. 4-8 om ndt på skibet br på gt va ed m gå ru er det tid til at rd. morgenmaden udstyret om bo ds he er kk si og dan og br er e og tjekk et par tim kost og har fri Så spiser hun fro kl. 16. Vagte SK 19 på vagten - men holde sig vågne at r fo ffe retrækker ka af s dste, så hun fo ker spandevi be ik n dr de lk fo ke sø ik ge Man bord er for kaffen om ikke Wakinyila, at iv Pr : to ke te. Fo normalt at drik ngen rivat Mangel på søvn er ved at være søfa foruden savnet af familie og ve rende, INDUSTRITEKNIKER 20 Jonas producerer mekanik til skibsmotorer Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer Jonas Toke Brix arbejde -d n e t f foa ber In . Novem CIA 1 ERI FRED 8. mb e v o N ERG er ESBJ - ::;:d I ___, l '1, l' Har du overvejet en teknisk lederuddannelse? Maskinmestre er tekniske ledere og specialister inden for industrien, søfart, forsyning, offshore, service, handel og rådgivning. Du kan blive SHIPPINGBACHELOR PÅ CBS 22 Søren Stokkebæk Andersen fik tilbudt et job lige efter sin bachelor, men har alligevel valgt at tage kandidatoverbygningen på CBS med. Foto: Ursula R. Taylor Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen En shippingbachelor fra CBS med indbygget udvekslingsophold og praktik v BS 23 Desuden synes jeg, det globale aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for hele verden, er utroligt interessant. Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker og borde osv. har været på et skib på et eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globali REDERIKARRIERE 24 Til Asien for rederiet Norden Mange unge drømmer om en shippingkarriere i et stort rederi - det gjorde Peter Koch Hansen også, og han har formået at udleve drømmen. I dag arbejder han for rederiet Norden i Singapore, hvor han har ansvaret for rederiets tørlastaktiviteter i hele A RE 25 Peter Koch Hansen. Foto: Norden det internationale shipping community mødes. Hvis man tager derhen og får en drink, møder man hurtigt de første 15-20 andre shippingfolk. Og så er der et stort dansk community. Man kan tage i den danske sømandskirke og få god dansk mad, og kirken holder også e INDUSTRITEKNIKER 26 Tobias Gram Thorhauge læser til industritekniker og er med til at fremstille små og store aksler og rorstammer hos MarineShaft i Hirtshals. Foto: MarineShaft Tobias fandt sin passion ved en drejebænk Tobias på 18 år er halvvejs igennem sin uddannelse som industritekniker, der ER 27 drejebænken, så det er ikke alt, nye lærlinge får lov til. I starten skulle jeg, om ikke bare se på, så i hvert fald mere hjælpe til og få overblikket. Nu, efter et år som lærling, får jeg udstukket selvstændige opgaver af mester, som for eksempel at lave en rustfri foring eller lejepasninge MARITIM SMED 28 Jeg elsker at rode med teknik og skibe Christian Randrup Nielsen søgte ind som smedelærling på Hirtshals Yard, og det har han ikke fortrudt ikke to dage er ens, og der er gode muligheder for at videreuddanne sig Christian Randrup Nielsen - i midten - blev tidligere i år hædret so ED 29 Af Nicolai Østergaard Han ville egentlig være skibsmontør. Men Christian Randrup Nielsen kunne ikke finde en læreplads på trods af gentagene ansøgninger. Men så skete der noget. Da han kom til samtale hos værftet Hirtshals Yard lød beskeden, at man ikke havde noget at tilbyde en håbefuld ski ERHVERVSFISKER 30 Danni fisker efter friheden og fangsten Danni Hjortflod Poulsen på 23 år vil være erhvervsfisker. Lige nu er han i praktik på trawlere. Sammen med cirka 80 andre unge mænd er han i gang med den to-årige erhvervsuddannelse på Fiskeriskolen i Thyborøn Lige nu er Danni Hjortflod Po ER 31 Danni var ellers i gang med at blive automekaniker, men skiftede spor til fiskeriet. Foto: Fiskeriskolen dre. De kan bo på skolehjemmet, når de har mere end 60 kilometer hjem. Langt de fleste bor på skolen, selv om hovedparten af eleverne kommer fra Nordjylland. Vi får ansøgere fra Fyn, Sjæ NAVIGATØRUDDANNELSE 32 Til Marstal for at blive navigatør P En af Danmarks mest traditionsrige søfartsuddannelser ligger i Marstal på Ærø Vi har spurgt to studerende, hvorfor de valgte en maritim uddannelse i det sydfynske øhav, og hvad de drømmer om at opnå med deres uddannelse Søren Ørnstrup SE SKAL DU OGSÅ HAVE EN UDDANNELSE PÅ GYNGENDE GRUND? Er du til frisk luft og saltvand, så er der mange muligheder for at få en uddannelse eller karriere i Søværnet. Søværnets uddannelser er til dig, der gerne vil udfordre dig selv til havs og anerkendes for din vilje, styrke og mod. Basisuddanne HE 34 Hvor skal din blå karriere begynde? SKJERN TEKNISKE SKOLE AARHUS MASKINMESTERSKOLE Skjern Aarhus Her kan du blive skibsmontør. I fede lokaler på havnen i Aarhus kan du læse til maskinmester og forfølge en karriere både i en virksomhed på land eller til søs. FREDERICIA MASKINMESTER SK HER KAN DU STUDERE 35 MARTEC SKAGEN Skagen Hos Martec Skagen kan du bl.a. uddanne dig til fiskeskipper og du kan forfølge en karriere som maskinist eller styrmand i den kystnære sejlads SKOLESKIBET DANMARK Frederikshavn DTU MARITIME Skoleskibet Danmark hører hjemme hos det maritime uddannelses UDDAN DIG TIL MASKINMESTER ELLER SKIBSFØRER Maersk er et af verdens største rederier, og vi er førende inden for international skibsfart og global samhandel. Vil du være med til at sejle nogle af verdens største containerskibe, så vælg en uddannelse til maskinmester eller skibsfører i Maersk og få e