INDUSTRITEKNIKER
20
Jonas producerer mekanik
til skibsmotorer
Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med
avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer
Jonas Toke Brix arbejder ved drejebænken
hos MAN Energy Solutions i København.
Produktion af komponenter til skibsmotorer er blevet hans speciale. Foto: Privat
Lige nu handler det
meget om at stå ved
drejebænken og dreje
dele til skibsmotorer.
Det kan typisk være
brændstofventiler
eller komponenter til
brændstofventiler
JONAS TOKE BRIX
Hos MAN Energy Solutions producerer man bl.a. reservedele til nogle af verdens største skibsmotorer. Jonas Toke Brix er i fuld gang
med at at uddanne sig til at blive ekspert på området. Foto: MAN
INDUSTRITEKNIKER
Af Nicolai Østergaard
Jeg ville egentlig have været våbenmekaniker, men nu arbejder jeg med
metalkomponenter til store skibsmotorer, forklarer Jonas Toke Brix i telefonen til Blue Future.
Den store dansk/tyske udvikler af
skibsmotorer, MAN Energy Solutions,
har sit danske hovedsæde i Københavns
Sydhavn. Den traditionsrige industrivirksomhed har tradition for at ansætte
et relativt stort antal lærlinge, og 39-årige Jonas Toke Brix er en af dem.
Plads som lærling
Han var i fuld gang med uddannelsen
som industritekniker ved uddannel-
MAN s020 122 S3F
1709.indd 20
sescentret NEXT i København, da han
begyndte at lede efter en læreplads i
København.
Jeg ringede ind til Dansk Metal
Hovedstaden og spurgte, om der var
noget, som de kunne anbefale. De fortalte mig, at MAN Energy Solutions
havde brug for lærlinge. Jeg ringede
derud og kom til samtale. De må jo
have ment, at jeg var kvalificeret, for
de tilbød mig i hvert fald en stilling
som lærling, siger Jonas Toke Brix
med et grin.
Ventiler
Hvad beskæftiger du dig med på en helt almindelig arbejdsdag?
Lige nu handler det meget om at stå
ved en CNC-styret drejebænk og dreje
dele til skibsmotorer. Det kan typisk være brændstofventiler eller komponenter
til brændstofventiler. Virksomheden har
jo et stort salg af reservedele, og det er
dem, som vi producerer her i København.
Hvordan er de mere end tre års lærlingetid delt op?
Det er meget varieret da man typisk
skifter afdeling hver tredje måned, når
man er lærling. På den måde kommer
man rundt i forskellige dele af produktionen og stifter bekendtskab med forskellige maskiner. Denne variation gør
det meget spændende, fortæller Jonas
Toke Brix.
Skaber noget nyt
Hvad er det mest spændende ved ar-
bejdet som industritekniker i MAN?
Jeg synes, at det er meget fascinerende, at man kan stå ved sin drejebænk og skabe noget helt nyt og værdifuld helt fra bunden. Man begynder
med et stykke råmateriale og ender
med et stykke avanceret mekanik, som
så kan fungere som en afgørende komponent i en skibsmotor. Herudover er
selve programmeringsopgaven ved
maskinen meget spændende, men også vanskelig og noget, som kræver stor
tålmodighed. Så man udvikler sig meget undervejs, siger Jonas Toke Brix.
Hænderne fulde
Kan man videreuddanne sig?
Ja, bestemt. Jeg kender da mange,
som har valgt at videreuddanne sig som
maskinmester. Men det er endnu for
tidligt at sige, om det er noget for mig.
Jeg er først færdig som lærling ved udgangen af marts 2020, så jeg har hænderne fulde et godt stykke tid endnu.
Og min største ambition lige nu er at
blive fastansat, når min uddannelse
slutter.
MAN Energy Solutions har 15 lærlinge på industritekniker-linjen.
12-09-2018 08:16:31
BLUE FUTURE Din guide til et job i den maritime verden September 2018 Maskinmester hos Mærsk Efter 90 dage til søs kommer jeg hjem med så mange historier, at jeg kan fylde et helt bibliotek 21-årige Magnus Bladt Køster læser til maskinmester Læs om alle de spændende jobmuligheder i Det Blå Danmar
2 Hvad drømmer du om? Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder - både på skibene, i produktionsvirksomhederne og hos rederierne Du kommer hurtigt til søs, du oplever godt kammeratskab og mø
3 Arbejde på et værft Som skibsmekaniker, skibsmontør eller maritim smed bliver du ekspert i de mange systemer, der får et skib til at fungere Side 28-29 Maskinmester Du arbejder med avanceret maskineri til søs eller kan få en karriere på land som projektleder i en virksomhed Side 8 og 14-15 Sej
KOMPETENCEKRAV, KOMPETENCEUDVIKLING OG KOMPETENCEOPDAGELSE Marstal Navigationsskole har i mange år været garant, for at enhver i det maritime erhverv til enhver tid har kunnet få både de nødvendige lovpligtige samt andre kurser på det maritime område. Vi har sikret den højest faglige standard i skar
LÆR AT LEDE - LÆS TIL SKIBSFØRER Ærø er et ideelt sted at studere og bo. Ærø har korte afstande, men højt til loftet. Ærø er indbegrebet af det maritime miljø og liv. KONTAKT STUDIEVEJLEDER TLF. 62 53 10 75 BOSÆTNINGSMEDARBEJDER TLF. 6352 5003 WWW.MARNAV.DK FØLG OS PÅ FACEBOOK Kystskipper Skibsf
SØFARTSUDDANNELSE 6 Én skole - tre karrierer til søs Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) uddanner både skibsførere, maskinmestre og skibsofficerer, som er en kombination af de to uddannelser. Tre af de studerende fortæller her om livet på skolen og til søs Tekst og fotos: Ursula Rechn
SE 7 Laura Andersen begyndte på SIMACs skibsofficeruddannelse i januar 2014. Laura vil være bossen Som skibsofficer kan Laura Andersen både styre skibet og reparere motoren. Samtidig får hun en lederuddannelse SKIBSOFFICER Kombinationen af en lederuddannelse og muligheden for at komme ud og se v
SØFARTSUDDANNELSE 8 Magnus Bladt Køster begyndte på SIMACs maskinmesterlinje i 2015. måde, da han under en sejlads fik til opgave at skifte nogle gamle trykluftrør ud på skibet. Rørene skulle males, men det vidste jeg ikke, så jeg havde bare lagt dem ned. Det tog flere dage, og da jeg var færdig,
SE 9 FAKTA: UDDANNELSER PÅ SIMAC Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere. Skolen udbyder tre uddannelsesretninger: 1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som st
SØMANDSUDDANNELSE 10 Den nye maritime grunduddannelse i Frederikshavn har tiltrukket mere end 20 unge til skolestart efter sommerferien. Her et lille udsnit af det unge. Foto: Nicolai Østergaard Bliv sømand og bo på skolen Ny sømandsuddannelse i Frederikshavn tilbyder de unge at bo på skolen og f
SE 11 Jonas Boldsen, Rødding: Victor Gjedde, Værløse: Jeg vil ikke arbejde på kontor Jeg vil ud, hvor jeg kan føle mig fri Jeg hørte om uddannelsen, fordi min storebror gik på HF Søfart og var glad for det. Jeg gennemførte en almindelig HHX-uddannelse, men vidste ikke rigtig, hvad jeg ville.
IVE T K A R ATTRKTKITV E EV EE V I I LS T E K N N R R RA ER ATA TTA D TAT TA D AU EE ÅRER IV L LS LS LS T B E E E K N N N A ET N N R ADD A Å ÅEÅ T DU DD TA IL R UD UA K L L L LS R B B B E A N ET ET ET M L LND KLKÅK ID TID TLD TAID U R RAR B A A ET M M M D N N N L A A A I DTD D ARK M N A D UDDANNELS
IVE T K A ATTR ELSER NN UDDA AKTB Å IVLE ET R D T L R AT I E K LS R E A N M N AN DA UDD BLÅ ET D TIL ARK M N A D ÅBENT H U PÅ MAR S TEC 7. NOVE MBER 2018 KL. 18-2 0 UDDANNELSE U U UDDANNELSE MED GLOBALE MULIGHEDER MED GLOBALE SAMMEN SKABERMULIGHEDER VI FREMTIDEN En maritim uddannelse er et spring
MASKINMESTER 14 Allervigtigst under adgangskurset er nok din studiegruppe, hvor man presser hinanden til at få tingene gjort Harald Fisker Glavind i AAMS topmoderne maskinrumssimulator. Her er den sat på til et dieselmekanisk low-speed maskineri. Fotos: Søren L. Hviid HARALD FISKER GLAVIND, MASK
ER 15 Vi har ikke så meget selvstudie som jeg har hørt, der er på mange andre videregående uddannelser. Der er faktisk ret meget klasseundervisning. Det syntes jeg er virkeligt godt, da underviserene ofte tager udgangspunkt i deres egne praktiske erfaringer ude fra branchen. Vi er også blevet unde
2 BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE BLUE FUTURE Hvad drømmer BLUE BLUE FUTURE FUTURE BLUE FUTURE du om? 3 Kaptajn på et Mærsk-skib, ud med Søværnet, maritim tekniker eller hurtigt ud og sejle som skibsassistent? Det maritime byder på masser af muligheder både på skibene, i produktionsvirksomhe
SØULK ELLER SØULK ELLER LANDKRABBE? LANDKRABBE? DU VÆLGER SELV DU VÆLGER SELV Den moderne maskinmester er meget mere end af maskinmestrene Den maritim. moderne80% maskinmester er megetarbejder mere iend dagmaritim. på land,80% hvorafde driver og videreudvikler maskinmestrene arbejder fabrikker, vind
STYRMAND HOS MÆRSK 18 gynder typisk for Wakinyila be nen. Efter g da lig de in m En al morge oen fra kl. 4-8 om ndt på skibet br på gt va ed m gå ru er det tid til at rd. morgenmaden udstyret om bo ds he er kk si og dan og br er e og tjekk et par tim kost og har fri Så spiser hun fro kl. 16. Vagte
SK 19 på vagten - men holde sig vågne at r fo ffe retrækker ka af s dste, så hun fo ker spandevi be ik n dr de lk fo ke sø ik ge Man bord er for kaffen om ikke Wakinyila, at iv Pr : to ke te. Fo normalt at drik ngen rivat Mangel på søvn er ved at være søfa foruden savnet af familie og ve rende,
INDUSTRITEKNIKER 20 Jonas producerer mekanik til skibsmotorer Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer Jonas Toke Brix arbejde
-d n e t f foa ber In . Novem CIA 1 ERI FRED 8. mb e v o N ERG er ESBJ - ::;:d I ___, l '1, l' Har du overvejet en teknisk lederuddannelse? Maskinmestre er tekniske ledere og specialister inden for industrien, søfart, forsyning, offshore, service, handel og rådgivning. Du kan blive
SHIPPINGBACHELOR PÅ CBS 22 Søren Stokkebæk Andersen fik tilbudt et job lige efter sin bachelor, men har alligevel valgt at tage kandidatoverbygningen på CBS med. Foto: Ursula R. Taylor Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen En shippingbachelor fra CBS med indbygget udvekslingsophold og praktik v
BS 23 Desuden synes jeg, det globale aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for hele verden, er utroligt interessant. Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker og borde osv. har været på et skib på et eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globali
REDERIKARRIERE 24 Til Asien for rederiet Norden Mange unge drømmer om en shippingkarriere i et stort rederi - det gjorde Peter Koch Hansen også, og han har formået at udleve drømmen. I dag arbejder han for rederiet Norden i Singapore, hvor han har ansvaret for rederiets tørlastaktiviteter i hele A
RE 25 Peter Koch Hansen. Foto: Norden det internationale shipping community mødes. Hvis man tager derhen og får en drink, møder man hurtigt de første 15-20 andre shippingfolk. Og så er der et stort dansk community. Man kan tage i den danske sømandskirke og få god dansk mad, og kirken holder også e
INDUSTRITEKNIKER 26 Tobias Gram Thorhauge læser til industritekniker og er med til at fremstille små og store aksler og rorstammer hos MarineShaft i Hirtshals. Foto: MarineShaft Tobias fandt sin passion ved en drejebænk Tobias på 18 år er halvvejs igennem sin uddannelse som industritekniker, der
ER 27 drejebænken, så det er ikke alt, nye lærlinge får lov til. I starten skulle jeg, om ikke bare se på, så i hvert fald mere hjælpe til og få overblikket. Nu, efter et år som lærling, får jeg udstukket selvstændige opgaver af mester, som for eksempel at lave en rustfri foring eller lejepasninge
MARITIM SMED 28 Jeg elsker at rode med teknik og skibe Christian Randrup Nielsen søgte ind som smedelærling på Hirtshals Yard, og det har han ikke fortrudt ikke to dage er ens, og der er gode muligheder for at videreuddanne sig Christian Randrup Nielsen - i midten - blev tidligere i år hædret so
ED 29 Af Nicolai Østergaard Han ville egentlig være skibsmontør. Men Christian Randrup Nielsen kunne ikke finde en læreplads på trods af gentagene ansøgninger. Men så skete der noget. Da han kom til samtale hos værftet Hirtshals Yard lød beskeden, at man ikke havde noget at tilbyde en håbefuld ski
ERHVERVSFISKER 30 Danni fisker efter friheden og fangsten Danni Hjortflod Poulsen på 23 år vil være erhvervsfisker. Lige nu er han i praktik på trawlere. Sammen med cirka 80 andre unge mænd er han i gang med den to-årige erhvervsuddannelse på Fiskeriskolen i Thyborøn Lige nu er Danni Hjortflod Po
ER 31 Danni var ellers i gang med at blive automekaniker, men skiftede spor til fiskeriet. Foto: Fiskeriskolen dre. De kan bo på skolehjemmet, når de har mere end 60 kilometer hjem. Langt de fleste bor på skolen, selv om hovedparten af eleverne kommer fra Nordjylland. Vi får ansøgere fra Fyn, Sjæ
NAVIGATØRUDDANNELSE 32 Til Marstal for at blive navigatør P En af Danmarks mest traditionsrige søfartsuddannelser ligger i Marstal på Ærø Vi har spurgt to studerende, hvorfor de valgte en maritim uddannelse i det sydfynske øhav, og hvad de drømmer om at opnå med deres uddannelse Søren Ørnstrup
SE SKAL DU OGSÅ HAVE EN UDDANNELSE PÅ GYNGENDE GRUND? Er du til frisk luft og saltvand, så er der mange muligheder for at få en uddannelse eller karriere i Søværnet. Søværnets uddannelser er til dig, der gerne vil udfordre dig selv til havs og anerkendes for din vilje, styrke og mod. Basisuddanne
HE 34 Hvor skal din blå karriere begynde? SKJERN TEKNISKE SKOLE AARHUS MASKINMESTERSKOLE Skjern Aarhus Her kan du blive skibsmontør. I fede lokaler på havnen i Aarhus kan du læse til maskinmester og forfølge en karriere både i en virksomhed på land eller til søs. FREDERICIA MASKINMESTER SK
HER KAN DU STUDERE 35 MARTEC SKAGEN Skagen Hos Martec Skagen kan du bl.a. uddanne dig til fiskeskipper og du kan forfølge en karriere som maskinist eller styrmand i den kystnære sejlads SKOLESKIBET DANMARK Frederikshavn DTU MARITIME Skoleskibet Danmark hører hjemme hos det maritime uddannelses
UDDAN DIG TIL MASKINMESTER ELLER SKIBSFØRER Maersk er et af verdens største rederier, og vi er førende inden for international skibsfart og global samhandel. Vil du være med til at sejle nogle af verdens største containerskibe, så vælg en uddannelse til maskinmester eller skibsfører i Maersk og få e